Er oljeforskning etisk forsvarlig?

Tar UiT sitt samfunnsansvar alvorlig når oljenæringen sponser studier og verden roper på mer klimavennlig forskning? Statsvitenskapsstudenter tar etikkdebatten på #uitfrokost 2. desember.

Brøndbo, Stig
Publisert: 28.11.14 00:00 Oppdatert: 07.04.21 10:32
Bærekraft Energi

Er det etisk forsvarlig å la oljenæringen sponse forskning på fossil energi når verden roper på mer grønn forskning?

I februar i år ble forskningssenteret ARCEx  (Research Centre for Arctic Petroleum Exploration) opprettet ved UiT Norges arktiske universitet.

Oljeindustrien finansierer 65 av 212 millioner forskningskroner. Fire måneder senere kom en kritisk uttalelse fra den nasjonale forskningsetiske komite for naturvitenskap og teknologi (NENT). De mener det er forskningsetisk uforsvarlig om petroleumsforskning hindrer omstillingsprosesser slik at FNs klimamål ikke kan nås.

- Vi etterlyser en grundigere refleksjon fra universitetenes side over sitt ansvar som kunnskapsprodusent i et landskap med interessemotsetninger, skriver den forskningsetiske komiteen.

Ansvar for klima?

- Spørsmålet om etikk og ansvar for klima og framtidige generasjoner skal påvirke forskningsfokuset til universitetene, er viktig. Vi har ikke svaret, men ønsker debatt, sier bachelorstudent i statsvitenskap og medarrangør, Ruben Håvik. Han får støtte fra forsker ved Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging, Berit Kristoffersen. Hun viser til at etikkdebatten allerede pågår ved andre universitet og ønsker at studenter og ansatte ved UiT, politikere og engasjerte tromsøværinger tar turen til UiT for å delta i debatten.

Forsker Berit Kristoffersen ønsker fokus på universitetenes rolle.

- Vi ønsker å få fokus på universitetene sin rolle i samfunnet, og håper på en engasjerende lunsjdebatt tirsdag 2. desember, sier Kristoffersen.

For tette bånd?

I invitasjonen til debatten, stiller initiativtakerne spørsmål om UiT er i ferd med å knytte seg for tett opp til en industri, og om det er paradoks at petroleumsfokuset kalles for miljøvennlig.

Rektor ved UiT, Anne Husebekk, skal selv delta i debatten tirsdag – og ønsker den velkommen.

- Diskusjonen om vår forskningsprofil og hvilke studier UiT har, er veldig bra. Jeg setter stor pris på at studentene har engasjert seg i dette. Vi tar innspillene deres på alvor, og jeg ser fram til å delta i debatten, sier Husebekk.

Bredt panel

I panelet som skal diskutere problemstillingen, sitter:

Ingrid Bay-Larsen, medlem i NENT og seniorforsker ved Nordlandsforskning.

Morten Hald, styreleder i ARCEx og dekan ved fakultet for naturvitenskap og teknologi (UiT)

Anne Husebekk, rektor ved UiT – Norges arktiske universitet

Peter Haugan, professor i geofysikk, Universitet i Bergen

Torgeir Knag Fylkesnes, Stortingsrepresentant, Troms (SV)

Kommunikasjonssjef ved Norut, Skjalg Fjellheim leder debatten.

UiT-rektor Anne Husebekk ønsker debatten velkommen.

Hva: Debatt møte om petroleumsforskning og etikk: Hvor går UiT?

Hvor: 2. desember 2014 kl. 11.00-13.00

Når: Auditorium 2, Teorifagsbygget, UiT Norges arktiske universitet

Påmelding: Møtet er åpent for alle, men for å kunne beregne maten som skal servere, er det fint om du registrerer deg her

Brøndbo, Stig