Oppfølging av overvektige barn ga suksess

Alle kommuner bør gi barn med overvekt et ordentlig tilbud – så tidlig som mulig, viser studie utført av overlege Ane Kokkvoll.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.12.14 00:00 Oppdatert: 01.12.14 10:26

Etter to år med tett oppfølging hadde barna redusert sin overvekt. De scoret også positivt på psykiske helsetester. Foto: www.colourbox.com

Det sier overlege og stipendiat Ane Kokkvoll.

Hun har i sin doktorgrad hatt fokus på barnefedme, som er et økende problem i dagens samfunn.

Hun tok utgangspunkt i en undersøkelse i Finnmark som viste at blant førskolebarn født 1999–2000 slet 16 % av guttene og 22 % av jentene med overvekt eller fedme. Noe som er høye tall sammenlignet med andre studier i landet gjort på  samme tid, ifølge Kokkvoll.

Delte barnefamilier inn i to grupper

Dermed startet hun opp Aktivitetsskolen ved Hammerfest sykehus.

97 familier i Finnmark, med overvektige barn (BMI tilsvarende over 27,5 hos voksne), ble loddtrukket til to forskjellige grupper.

Den første gruppen fikk oppfølging over to år, med hjelp og veiledning fra  barnelege, sykepleier, helsesøster og klinisk ernæringsfysiolog.

Den andre gruppen fikk i tillegg til dette møte likesinnede familier med overvektproblematikk. Disse familiene fikk sammen dra på friluftsskole med fokus på friluftsliv, samt tre dagers opphold ved barneavdelingen på sykehuset med veiledning om kost og aktivitet.

Positiv effekt på barna

– Alle familiene fikk møte kursede hjelpere med løsningsorientert fokus. Familien i den siste gruppen fikk også trening to ganger i uka med egen trener en gang i uka, forklarer Kokkvoll.

Da to år var gått var det tid for at ungene skulle måles på nytt. De var nå blitt i gjennomsnitt 12 år, og det viste seg at barna, uavhengig av hvilken gruppe de tilhørte, hadde klart å redusere sin grad av overvekt.

– Men barna som hadde møtt andre familier hadde et mer gunstig midjemål med tanke på alder og utvikling. De kan ha redusert sin risiko for hjerte- karsykdom og diabetes, dette må vi se nærmere på, sier hun.

Les også: Feite mus får friske hjerter av trening

– Må være tett på

Nå mener Kokkvoll, som disputerte ved Det helsevitenskapelige fakultet 11.desember, at kommunene må ha økt fokus på overvektige barn og tilby dem  tett og sammensatt veiledning.

– Det er kanskje et stykke fram til at kommunene skal klare å ha den samme oppfølgingen som i min studie, men det er absolutt mulig. Noen grep kan man ta med seg, for et godt samarbeid og felles kompetanseheving  blant hjelpere i  primær- og spesialisthelsetjeneste er helt nødvendig for å lykkes.

Ferske tall fra HUNT-undersøkelsen i Trøndelag viser at det i dag er flere overvektige enn normalvektige her til lands.

– Hele befolkningen blir tyngre, og andelen som er undervektig blir lavere og lavere, fortalte Kristian Midthjell, forsker fra HUNT, til Dagbladet 26.november 2014.

Les også: Stor kropp gir blodpropp

Psykiske goder

Problemstillingen til Kokkvoll er dermed viktig, og hun kan i tillegg fortelle at ungene i studien hadde merkbar positiv utvikling i de psykiske helsetestene etter to år oppfølging. Spesielt tilknytning  til venner og emosjonelle symptomer var forbedret.

– Studier tyder på at livskvalitet kan gå litt ned hos ungdom når de går inn i pubertet, men det var ikke tilfelle med disse barna, poengterer Kokkvoll.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 01.12.14 00:00 Oppdatert: 01.12.14 10:26