Stor kropp gir blodpropp

En høy og overvektig mann har over fem ganger høyere risiko for å få blodpropp enn en som er liten og tynn.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 02.05.11 00:00 Oppdatert: 05.02.16 13:13

Overvektig.jpg (Bredde: 560px)
Årlig får 10.000-15.000 nordmenn blodpropp, og de som er høye og fete er ekstra utsatt. Det viser forskning ved Det helsevitenskapelige fakultet. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

– Tallene er klare, det viser seg nemlig at menn som er over 1,82 meter, og har en BMI på over 30, har over fem ganger høyere risiko for å få blodpropp sammenlignet med menn under 1,73 meter med BMI under 25, fastslår forsker Sigrid Brækkan ved Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø.

Hun har forsket på tallmaterialet fra Tromsøundersøkelsen der cirka 27.000 personer mellom 25-97 år deltok.

Propp i lungene

Årlig er det 10.000-15.000 pasienter med blodpropp i Norge. Det tilsvarer omtrent 250 nye pasienter hver uke, året rundt. Blodpropp, også kalt venøs tromboembolisme, er en sykdom hvor en propp av fast materiale løsrives fra sitt opprinnelsessted - som regel fra årene i leggene eller i bekkenet, og fraktes med blodstrømmen til lungene og setter seg fast/blokkerer en av pulsårene. Lungevevet er avhengige av blodforsyningen fra denne arterien, og vil dø hvis blodforsyningen brått stanser.

– Det er kjent at overvektige er mer utsatt for blodpropp, og vi har tidligere vist at kroppshøyde er en risikofaktor særlig hos menn. Vi lurte på om kombinasjonen av høyde og vekt ville gi en synergieffekt, at man vil få en enda større risiko for å få blodpropp, og tallene vi fant er heftige, forklarer Brækkan som 28.april fikk studien sin publisert i det anerkjente tidsskriftet ”Arteriosclerosis Thrombosis and Vascular Biology”.

Tall for kvinner

Sigrid Brækkan (Bredde: 560px)
Forsker Sigrid Brækkan forteller
at høye kvinner ikke er like utsatt
for blodpropp som høye menn.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Når det gjelder kvinner, så er ikke tallene like dramatiske.

– Kvinner har ikke høyde som en like stor risikofaktor, kanskje på grunn av at de ikke blir så høye som menn. Men hvis du er en høy kvinne, som i tillegg har høy BMI, så har du tre ganger økt risiko for blodpropp sammenlignet med lave, normalvektige damer. Er du lav og fet, har du to ganger økt risiko for blodpropp.

Ifølge Norsk helseinformatikk kan symptomene på blodpropp i lungene varierer avhengig av plasseringen og størrelsen på proppen. Diagnosen kan noen ganger være vanskelig å stille i den tidlige fasen av sykdommen.

Symptomer på blodpropp i lungene er:

• Plutselige, skarpe brystsmerter som starter eller forverres ved dyp innpusting eller ved hoste, ofte ledsaget av kortpusthet
  • Plutselig uforklarlig kortpusthet, eventuelt uten smerter
  • Hoste som kan føre til at du hoster opp blodflekkete oppspytt
  • Rask puls
  • Angst og betydelig svette

Små blodpropper trenger ikke gi symptomer i det hele tatt, eller de kan arte seg som sting, hoste eller moderat tungpust. Større propper gir kraftigere tungpust eller åndenød, hoste og brystsmerter som øker ved pusting.

Kan føre til død

Alvorlighetsgraden av blodpropp kan variere helt fra bagatellmessige, forbigående plager til akutt død. Hos dem som overlever den akutte fasen, opplyser Norsk helseinformatikk at 2/3 helt friske etter blodfortynnende behandling. Tilbakefall kan skje. Pasienter som har opplevd blodpropp, anbefales å unngå bruk av p-piller eller østrogentilskudd senere i livet.

– Risikoen for å få blodpropp øker jo eldre man blir, så de over 70 år er absolutt i risikosonen, sier Tromsø-forskeren og legger til:

– Høyden din kan du ikke gjøre stort med, men er du høy, viser studien vår at det er desto viktigere å holde seg slank, konkluderer Sigrid Brækkan ved Hematologisk forskningsgruppe.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 02.05.11 00:00 Oppdatert: 05.02.16 13:13