Feite mus får friske hjerter av trening

Feite mus som trener regelmessig har like sunne og sterke hjerter som slanke mus. Det viser en Tromsøstudie, og på Lørdagsuniversitetet 7.september kan du høre mer om hjertegod trening.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 05.09.13 00:00 Oppdatert: 09.09.13 14:48

feit mus.jpg (Bredde: 560px)
”Junk food” gjorde forsøksmusene feite, slappe og usunne, med svekkede hjerter. Men med regelmessig trening ble musehjertene friskmeldte, selv om musene fortsatt var overvektige og spiste usunn mat. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

– Forskningsresultatene våre er ganske utrolige. Når feite mus trener, får de normalisert hjertefunksjonen. Jeg tror ikke det finnes noen medisiner som har like god effekt på hjertet som det trening har, sier forsker Anne Hafstad ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

I 10 uker studerte Hafstad og hennes forskningsgruppe overvektige mus som var feitet opp på det vi kjenner som ”junk food”. Altså et kosthold basert på karbohydrater og mettet fett som finnes i blant annet hamburger, pommes frites og brus.

Stive hjerter

– Gatekjøkkenmaten gjorde musene feite, slappe og usunne. De fikk økt insulinresistens, noe som er et forstadium til type 2 diabetes. Også hjertet ble svekket av overvekten og de fikk en dårligere aerob kapasitet. Hjertet brukte mer oksygen og fett. Hjertekamrene ble stivere og de trakk seg dårligere sammen, forklarer Hafstad, som legger til at slike hjertelidelser kan føre til store skader ved hjerteinfarkt, deriblant død.

Ifølge Helsedirektoratet får om lag 12-15000 nordmenn akutt hjerteinfarkt hvert år. Risikofaktorer er røyking, høyt blodtrykk, diabetes og overvekt, og menn rammes oftere enn kvinner.

Feite, men friske

fete trener.jpg (Bredde: 560px)
Hvis menneskehjerter oppfører seg
likedan som musehjerter, kan man
være feit og samtidig ha et friskt
hjerte, så lenge man sørger for å
trene. Man vil også bli gladere,
slankere og se bedre ut.
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Forskerne forventet at de 20 musene skulle få et sviktende hjerte på grunn av fedme. Derfor ble de mektig forbauset over at regelmessig trening friskmeldte musehjertene – til tross for at musene fortsatt var både overvektige og spiste usunn mat.

– At treningen skulle ha så god innvirkning på hjertet, var overraskende. Hjertet mistet stivheten, hjertekamrene trakk seg bedre sammen og oksygenforbruket normaliserte seg. Også insulinresistensen ble redusert, spesielt ved trening med høy intensitet, altså opp mot maksimalpuls over en kortere periode. Å få så gode resultater har vi ikke klart før, heller ikke ved bruk av antidiabetisk behandling. Vi har aldri før sett en normalisering av hjertefunksjonene.

Dermed avliver forskerne i Tromsø myten om at man er feit og ferdig, for man kan nemlig være feit og frisk, så lenge man trener regelmessig!

Glad i trening

For mange er det ikke selve treningen som er verst når man skal komme seg i form. Det vanskeligste er å komme seg ut av godstolen. Den berømte dørstokkmila er for mange et stort hinder når man skal trene. Slik var det også for de feite musene.

– Treningen ble gjort fem dager i uka, i 10 uker. Musene trente i tredemølle som tilsvarer kraftig oppoverbakke enten to timer moderat trening eller én time intervall. Vi så at musene gikk fra å være slappe og stressa, til å bli glade for å få trene. Både ved moderat og intensiv trening gikk feite mus ned i vekt. De ble mer og mer løpevillige og ivrige, og de begynte også å se bedre ut. De ble slankere og blankere i pelsen, avslutter Hafstad.

logo_impuls.gif (Bredde: 180px)
Denne artikkelen er skrevet i tilknytning til imPuls – ei utstilling om hjernen, hjertet og rus.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 05.09.13 00:00 Oppdatert: 09.09.13 14:48