Takket 172.000 kvinner

Professor Eiliv Lund fikk FoU-prisen 2010, og benyttet anledningen til å takke alle som har deltatt i den store Kvinner og kreft-studien gjennom 20 år.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.08.10 16:04 Oppdatert: 10.08.10 16:10

Eiliv Lund.jpg-1.jpg (Bredde: 180px)
Professor Eiliv Lund. Foto: Maja Sojtaric

Forskningsprosjektet Kvinner og kreft (The Norwegian Women and Cancer post genome cohort study - NOWAC) er uten sidestykke i internasjonal sammenheng, mener priskomiteen.

Derfor fikk professor i epidemiologi og medisinsk statistikk, Eilif Lund, forsknings- og utviklingsprisen for 2010 på Universitetet i Tromsøs årsfest.

– Jeg vil gjerne takke folk som jeg har jobbet sammen med i over 20 år på Kvinner og kreft-studien. Og ikke minst de 172.000 kvinnene som har deltatt i forskningen. De har vært helt utrolig samarbeidsvillige og solidariske. I tillegg vil jeg takke Universitetet i Tromsø som har latt meg få lov til å jobbe med det jeg har lyst til – og i fred. I dag er det mye fokus på strategiplaner og årsrapporter, og det er jeg glad jeg har sluppet å bruke tiden min på, sier Eiliv Lund, som har sin arbeidsplass ved Institutt for samfunnsmedisin, Det helsevitenskapelige fakultet..

Priskomiteen skriver i sin begrunnelse at Kvinner og kreft er et ”… genuint multidisiplinært prosjekt, der gjennomføringen er avhengig av nært samarbeid mellom forskere fra mange ulike disipliner.  Lund har fått regelmessig finansiering fra Norges forskningsråd og andre nasjonale kilder for nasjonal forskningsfinansiering, og hans søkersuksess toppet seg med tildelingen av det prestisjefylte Advanced Researchers Grant fra det European Research Council. Dette er et stipend som kun gis de beste av de beste innen europeisk forskning. Lund har vært blant Universitetets mest fremragende forskere i en årrekke, og han oppfyller statuttenes kriterier for forsknings- og utviklingsprisen på en utmerket måte.

– Hva betyr det for deg å få en slik pris fra egen arbeidsgiver?

– Prisen betyr vel at Henrik Ibsen tok feil: Man kan visstnok bli profet i eget land, smiler Eiliv Lund.

Andre prisvinnere: Prisdryss til UiT-ansatte.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.08.10 16:04 Oppdatert: 10.08.10 16:10