1200 møtte på årsfesten

Både Aud. 1 og 2 i Teorifagbygget ble raskt fylt opp under UiTs årsfest og semesterstartsmarkering. Om lag 1200 personer møtte opp.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.08.10 14:02 Oppdatert: 10.08.10 16:16

Oversikt sal.jpg (Bredde: 560px)

Selv om Universitetet i Tromsø er svært tidlig ute med semesterstart i år, var det svært mange som ville få med seg årsfest og semesterstartsmarkeringa.

Det ble etter hvert klart at alle ikke ville få plass i de to auditoriene som til sammen har plass til 800 personer. Flere hundre ble stående utenfor.

– Vi hadde dessverre ikke forutsett at det skulle komme så mange allerede 10. august. Så jeg vil beklage overfor dem som ikke kom inn. Neste år får vi revurdere størrelsen på dette arrangementet og se på tekniske løsninger, slik at vi får plass til alle, sa rektor Jarle Aarbakke.

– Dere har valgt riktig

Rektor åpnet arrangementet med å ønske alle studentene hjertelig velkommen.

– Dere har valgt Universitetet i Tromsø - ”Probably the best University in the World”. Dere er i sentrum av begivenhetene.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland var ikke uenig i det.

– Ja, dere har valgt riktig universitet. Universitetet i Tromsø er et fantastisk universitet, og det kommer til å skape og forme dere som mennesker framover.

Kunnskapsreise

Åsland med Labyrint.jpg (Bredde: 180px)
Statsråd Tora Aasland. Alle foto: Maja Sojtaric

Statsråden benyttet anledningen til å komme til Tromsø og åpne det akademiske året for universitetet – én uke før alle de andre norske universitetene har sin semesterstart.

Hun la vekt på at de ferske studentene som nå tar fatt på sine studier står foran en spennende kunnskapsreise, og dro sammenligning til Marco Polo og John Francis Campbell (1821 – 1885).

– Akkurat som dem vet heller ikke dere hvor reisen ender, men dere kommer til å få kunnskap og erfaringer som blir viktige. Og Norge kommer til å trenge det dere har i hodet. Det er viktigere enn alle oljefat fra Nordsjøen.

– Jeg vil også oppfordre dere til å tilbringe deler av utdanningstiden i utlandet. Det utvider den kulturelle forståelsen. Spesielt vil jeg legge inn et godt ord for vår store nabo i øst, Russland, sa Tora Aasland.

Universitetet i Tromsø delte ut flere priser under Universitetets årsfest. Prisene tildeles personer eller grupper som har utmerket seg i særlig grad innen forsknings- og utviklingsarbeid, utdanning og formidling.  Også Likestillingsprisen ble delt ut.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.08.10 14:02 Oppdatert: 10.08.10 16:16