Slanger trakk stort publikum

Slangeutstillingen til Tromsø Museum bidro til gode publikumstall i 2014.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 05.01.15 00:00 Oppdatert: 08.01.15 13:52

Det var lang kø utenfor Tromsø museum lørdag 22. februar, da slangeutstillingen åpnet. Foto: Marit Anne Hauan
Det var lang kø utenfor Tromsø museum lørdag 22. februar, etter at slangeutstillingen hadde åpnet. Foto: Marit Anne Hauan

Tromsø Museum hadde i fjor en økning i antall besøkende på 18,9 prosent i forhold til 2013, noe som er det beste besøkstallet på 11 år. Fremgangen skyldes primært slangeutstillinga i februar-april, som var veldig populær blant publikum. I løpet av hele året var 55.637 personer innom museet.

Les også: Programmert for slangefrykt

Rekord for Polarmuseet
Men også interessen for polarhistorie er stor. Det ga nytt rekordtall for Polarmuseet for tredje år på rad, med en økning på 10,8 prosent fra 2013, og 47.680 besøkende.

Til sammen hadde Tromsø Museum - Universitetsmuseet, som omfatter Tromsø Museum, Polarmuseet, MS Polstjerna og Arktisk-alpin botanisk hage, over 147.000 besøkende i fjor. Det er en framgang på 11,4 prosent sammenlignet med året før.

Ønsker å nå mange
– Tromsø Museum - universitetsmuseet ønsker å være en inkluderende og relevant forskningsformidler. Jeg har den største tiltro til at våre museer beriker menneskers liv og i tillegg bidrar til å øke både kritisk refleksjon og kunnskapsnivået hos vårt publikum. Derfor vil det være viktig å nå så stor del av befolkningen og byens gjester som overhodet mulig, sier museumsdirektør Marit Anne Hauan.

En tendens som fortsetter fra 2013, er at mange turister velger å besøke museene på egen hånd, framfor å komme i grupper med store turoperatører. I fjor var det en nedgang i billettsalget til grupper på 8,9 prosent, mens salget av enkeltbilletter økte med 17,2 prosent.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 05.01.15 00:00 Oppdatert: 08.01.15 13:52