Lanserer nytt opplæringsprogram

Fredag lanseres et nytt digitalt opplæringsprogram for sjømatbedrifter som har studenter i praksis.

Studenter som holder et skilt der det står fiskeri og havbruk.
Fra studiestart ved UiT i Tromsø. Foto: Ellen Kathrine Bludd/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef, seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 09.10.24 12:34 Oppdatert: 09.10.24 14:12
Hav Samfunn og demokrati

Hvordan kan vi sikre at studenter får relevant utdanning til framtidig arbeid innen fiskeri- og havbruksnæringen? I prosjektet «Samarbeid om praksis i høyere utdanning» har Norges fiskerihøgskole ved UiT samarbeidet med LO og NHO om å styrke praksis som læringsform. Det overordnede målet er at utdanningen skal være aktuell og relevant med tanke på studentenes framtidige karriere innen fiskeri- eller havbruksnæringen. Ved å integrere praksis i studieprogrammet, styrkes studentenes kompetanse og gjør dem mer forberedt på arbeidslivet.

Om «Sampraksis – praksisveiledning for universitetsbedrifter»

• Opplæringsprogrammet er delt i tre deler: 1) Hvorfor praksis? 2) Hvordan tilrettelegge for praksis? 3) Hvordan veilede i praksis?
  • Lanseres på The Edge hotell fredag 11. oktober.
  • Målgruppa er ansatte i sjømatbedrifter som har ansvar for å følge opp og veilede studenter i løpet av praksisoppholdene.

– Ett av målene er å styrke veilederkompetansen hos praksisbedriftene, og vi har derfor i nært samarbeid med arbeidslivets hovedorganisasjoner, sjømatbedrifter, studenter og universitetspedagoger utviklet et digitalt opplæringsprogram, sier prosjektleder og professor ved UiT, Bjørn-Petter Finstad.

Store variasjoner

Ifølge Finstad viser forskning at det er store variasjoner i hvordan praksis organiseres, og også i hvilken grad praksis bidrar positivt til studentenes læringsutbytte.

– En nøkkel til vellykket praksis er at praksisbedriftene har veiledningskompetanse, og at det er samsvar i forventninger mellom utdanningsinstitusjon, bedrifter og studenter om hvilken plass praksisdelen skal ha i det aktuelle studieprogrammet. Når veilederne i praksisbedriftene har gjennomført kursopplegget, står de bedre rustet til å være et godt vertskap for studentene, sier Finstad.

En vinn-vinn-situasjon

– For NHO har det vært viktig å delta i prosjektet for å sikre mer praksisnær undervisning. Vi vet at mange studenter ønsker seg reell erfaring fra bedrift som en del av studieløpet sitt, og med dette verktøyet kan vi bidra til å styrke bedriftenes vertskapsrolle og gi studentene en bedre erfaring med å være ute i praksis. Det er vinn-vinn for både bedriften og studenten, sier regiondirektør i NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen.

– LO er opptatt av at praksis skal være så reelt som mulig. Gjennom dette opplæringsprogrammet får bedriftene og de ansatte mulighet til å forberede seg på å ta i mot studenter og legge til rette for et skikkelig innblikk i hverdagen sin. Den jobben som er gjort i dette prosjektet er etter vårt syn helt i tråd med de forventninger vi har til samarbeid mellom arbeidslivet og akademia, sier regionleder i LO Troms og Finnmark, Bjørn Johansen.

Result ved UiT har stått for den tekniske utformingen av det digitale programmet.

Kortnytt fra Seksjon for kommunikasjon, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Norges fiskerihøgskole