Mottok prestisjetung europeisk pris for sin undervisning
Professor Mohammed Al-Haroni, leder for Institutt for klinisk odontologi ved UiT, har mottatt en høythengende pris fra Association of Dental Education of Europe (ADEE).
Prisen ble tildelt i kategorien "Mature Educator Award", som en anerkjennelse av Al-Haronis betydelige bidrag til tannhelseutdanningen i nord. Prisen ble utdelt under ADEEs årlige kongress som denne gang finner sted i Leuven i Belgia.
Al-Haroni, som har vært en del av UiT siden 2014, har gjennom sitt arbeid vært en pioner i utviklingen av nye pedagogiske metoder. Hans innføring av Tromsø-modellen i tannhelseutdanningen har satt en ny standard ved institusjonen. Han har integrert banebrytende teknologi og pedagogisk infrastruktur i den prekliniske opplæringen ved Institutt for klinisk odontologi (IKO).
Kollektiv innsats
– Det er med stor glede at jeg mottar denne anerkjennelsen fra ADEE, en institusjon som representerer ekspertise og kvalitet i vårt fagfelt. Utdannelsen av fremtidige tannhelsepersonell har sine utfordringer, men gir også stor tilfredsstillelse. Jeg dedikerer meg fullstendig til å støtte våre studenter i deres ønske om å oppnå sine profesjonelle mål for å tilby solid tannhelsetjenester til befolkningen, sa Al-Haroni.
Han understreker samtidig at prisen ikke bare er en personlig anerkjennelse, men en bekreftelse på den kollektive innsatsen som gjøres ved IKO:
– ADEE Mature Educators Award tjener ikke bare som anerkjennelse av individuell innsats, men også som en bekreftelse på vårt felles engasjement for å forbedre studentenes erfaringer og videreutvikle de pedagogiske elementene i vår undervisningspraksis.
En drivkraft for framtiden
Professor Al-Haroni trekker mye av sin inspirasjon fra studentene og det fagmiljøet han er en del av.
– Min inspirasjon til å lede og undervise ved IKO hentes fra et mangfold av kilder; fra studentenes unike innsikter, fra et støttende kollegialt miljø, samt fra UiTs strategi. Disse elementene er drivkraften i mitt arbeid for å fremme og opprettholde vår posisjon som et viktig utdanningssted i Norge, sier han.
Har styrket tannhelsetilbudet i nord
Al-Haroni påpeker at etableringen av tannlegeutdanningen i Tromsø har hatt en positiv effekt på tannhelsetilbudet i Nord-Norge, hvor tilgangen til tannleger tidligere var begrenset.
– Etter oppstarten ser man en bedring i samfunnets tilgang til tannhelsetjenester i Nord-Norge, og det skyldes nok at ca. 70-80 prosent av våre ferdig utdannede tannleger velger å bli i regionen, sier han.
IKO har utdannet over 400 tannleger, 100 tannpleiere og rundt 25 tannlegespesialister siden 2009, og instituttet har store ambisjoner for fremtiden.
– Vi ønsker å fortsette denne innsatsen med en mer bærekraftig utdanning. IKO har ambisjoner om å delta i store prosjekter både nasjonalt og internasjonalt som kan bidra til å styrke utdanningstilbudet hos oss, avslutter Al-Haroni.
Dette er ADEE
Association for Dental Education in Europe (ADEE) ble grunnlagt i 1975 som en uavhengig europeisk organisasjon som representerer akademisk odontologi og fellesskapet av tannhelsepedagoger. Siden da har ADEE spilt en viktig rolle ved å forbedre kvaliteten på utdanningen, fremme den profesjonelle utviklingen av tannhelsepedagoger og støtte forskning innen utdanning og opplæring av tannhelsepersonell.
Kortnytt fra Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for klinisk odontologi
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Bioteknologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Musikkteknologi
Varighet: 2 Semestre -
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Physics - master
Varighet: 2 År -
Mathematical Sciences - master
Varighet: 2 År -
Molecular Sciences - master
Varighet: 2 År -
Luftfartsfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Automasjon, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Forkurs for ingeniør- og sivilingeniørutdanning
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Barnehagelærer (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (deltid) - årsstudium
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 (deltid) - årsstudium
Varighet: 2 År -
Fagdidaktikk for lærere - master
Varighet: 4 År -
Vernepleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Internasjonal beredskap (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Datateknikk, ingeniør - bachelor (y-vei)
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Vernepleie (deltid, samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 4 År -
Droneteknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Bygg, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År