340 sjetteklassinger samlet til matematikkleker: – En slager!

Tirsdag besøkte sjetteklassinger fra hele Tromsø Nordnorsk vitensenter for å være med på mattemoro.

Åtte elever i sjetteklasse får hjelp av studentassistent til å løse en praktisk matematikkoppgave. Stort lokale med bord med lapper i blå og gul farge.
Konkurranseinstinktet var høyt når sjetteklassingene skulle løse matterelaterte oppgaver. Her får de hjelp av en studentassistent. Foto: Elin Glad / UiT
Portrettbilde av Glad, Elin
Glad, Elin elin.a.glad@uit.no Prosjektleder
Publisert: 07.05.24 13:19 Oppdatert: 08.05.24 15:01
Energi Klima Naturvitenskap

Arrangementet, kjent som Matematikklekene, har blitt en årlig tradisjon og var fulltegnet innen få timer etter at registreringen åpnet.

–  Matematikklekene har blitt en klassiker, en slager blant skolene i Tromsø, og engasjementet fra elever og lærere er stort, sier Vibeke Os, prosjektleder i Skolelaben.

Elevene har jobbet i grupper på tre for å løse utfordrende og praktiske matematikkoppgaver i konkurranse med andre. Den beste klassen vil bli belønnet med en spesiell premie, i år donert av det nye Lie-Størmer-senteret.

– Det er en unik måte å få kontakt med elevene på. De får bruke hele Vitensenteret og får springe rundt og ta på ting, løfte, bære og måle. Det er så mye glede, energi og iver! forteller Os.

– Mye bedre enn å bare sitte på en stol

Nirmin, Daria og Nathaniel fra Gyllenborg skole har hatt det gøy på Vitensenteret:

– Det er artig med en annerledes dag der vi får gjøre ting, sier Daria.

Nirmin er enig:

– Det er mye bedre enn å bare sitte på en stol!

Seks sjetteklassinger sitter på gulvet foran en labyrint med en bie-robot som de skal programmere til å fly riktig vei i labyrinten.
Hvor må bie-boten fly for å finne pollen? Elevene får selv programmere bia slik at den flyr dit den skal. Foto: Elin Glad / UiT

Matematikklekene ble først initiert i 2012 under et besøk av Abelprisvinneren, Endre Szemerédi til UiT, og har siden vært et fast høydepunkt i skolekalenderen. Arrangementet er et samarbeid mellom Skolelaboratoriet og Nordnorsk vitensenter.

– Vi vil gi elevene en dag som skiller seg fra en typisk skoledag. Målet er å skape engasjement, og at de skal oppleve mestring og motivasjon i matematikkfaget, sier Nina Boine Olsen, vitensenterpedagog på Vitensenteret.

– Matte er en life skill

– Vi vil vise elevene at matematikk er mer enn bare et skolefag; det er også morsomt, praktisk, og et verktøy vi bruker i hverdagen – hele tiden! sier Tor Olav Berg, rekrutteringsansvarlig ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT.

– Det er avgjørende at barn og unge holder interessen for matematikk oppe gjennom hele skoleløpet. Uansett hva du skal jobbe med eller gjøre, er matematikk en life skill.

To mannlige studenter bærer mange små melkekartonger.
Studentassistentene Per Christian og Thomas hjelper til med nedrigg av 1000 melkekartonger. Heldigvis var alle tomme! Foto: Elin Glad, UiT

Kortnytt fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Seksjon for forskning, utdanning og formidling NT-fak
Glad, Elin elin.a.glad@uit.no Prosjektleder