Vellykket øvelse på sjø og land i Narvik

I alt 20 forskere fra både nasjonale og internasjonale institusjoner var involvert rundt helgas store redningsøvelse i Beisfjord.

Folk i livbåt på sjøen
Evakuering fra livbåt til flåte til strand sto også på programmet i Beisfjorden i helga. Foto: Privat
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 10.10.22 08:43 Oppdatert: 10.10.22 09:10
Arktis Hav

Skipstrafikken i arktiske farvann øker, og skipene blir stadig større. Men hva skjer om ulykken er ute? I helga lette forskere og frivillige etter svar gjennom den svært realistiske øvelsen i Narvik.

– Vi registrerer jo at for eksempel cruisetrafikken langs kysten i polare strøk øker. Da kan det gjerne være snakk om store skip med flere tusen passasjerer om bord – og det i områder langt unna sivilisasjonen og i et tøft arktisk klima. Vi er interessert i hvordan man kan forbedre muligheten for overlevelse i disse områdene i tilfelle en ulykke, sier professor Annette Meidell. Hun er koordinator ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT-fak) ved UiT i Narvik for SARex SAMF (Search and Rescue Arctic Maritime Health) som prosjektet heter.

Les også denne:
Fakulteter sammen om redningsøvelse i Narvik

Bildet fra Kystvakta, som en viktig og god aktør i prosjektet, viser: førstelektor Line Husjord ved ILP, HSL-fakultetet, førstelektor Anne Evju Svelstad ved institutt for IHO ved Helsefakultetet, universitetslektor og feltlege, Sverre Håkon Evju, institutt for IHO, Helsefakultetet, operasjonsbefal KV Heimdal i Kystvakta, Morten Monsen, og skipssjef KV Heimdal i Kystvakta, Erle Dimmen. Foto: Privat
Prosjektet er et samarbeid mellom Maritimt Forum Nord, UiT Norges arktiske universitet, Oslo Met samt University of Pretoria i Sør-Afrika, i tillegg til bl.a. Narvik Havn, Kystvakta, Equinor og Viking Life som bidrar i helgens feltøvelse.

Noen beskrivelser av foreløpige funn for overlevelse ved selvberging:

Observert overlevelsesadferd i en simulert selvbergingssituasjon på land og i livbåt viste at

• Valg av utstyr både i livbåt og på land er viktig
  • Funn knyttet til livbåt viser at det kan være behov for utbedring av utstyrssammensetningen
  • Mangelfulle instruksjoner for bruk av utstyr, mat og drikke

Prosjektet består av et nasjonalt og internasjonalt tverrfaglig forskerteam på 20 personer, og på det siste bildet er en del av prosjektledelsen i oppsummeringsmøte etter feltgjennomføringen.: professor Annette Meidell, Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved IVT-fakultetet, campus Narvik, dosent Vivian D. Haugen, institutt for lærerutdanning og pedagogikk, HSL-fakultetet, campus Tromsø, førstelektor Anne Evju Svelstad, institutt for helse- og omsorgsfag ved Helsefakultetet campus Narvik, førsteamanuensis Guy Beeri Mauseth, Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved IVT-fakultetet, campus Narvik, førstelektor og prosjektleder Line Husjord, institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved HSL-fakultetet campus Tromsø, førsteamanuensis Hanne Müller, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet, professor Per-Arne Sundsbø, Institutt for bygg, energi og materialteknologi ved IVT-fakultetet campus Narvik, stipendiat og deltager i prosjektet, Ane Sæterdal IVT-fakultetet campus Narvik.

Ikke til stede da bildet ble tatt: universitetslektor Mona Lahm, institutt for helse- og omsorgsfag ved Helsefakultetet campus Narvik, universitetslektor Ingvild Jensen, institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved HSL-fakultetet campus, Lelanie Smith University of Pretoria Sør-Afrika.

En del av prosjektledelsen på plass i oppsummeringsmøte etter øvelsen. Foto: Privat

Kortnytt fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver