«Når er du same nok?»

Torsdag 3. februar viser UiT i Alta Egil Pedersens kortfilm «Koftepolitiet» i samarbeid med Alta filmklubb. Etter visningen blir det en samtale om filmen mellom regissør Egil Pedersen og UiT-professor Stine Sand.

film koftepolitiet
LYSTIG LAG: Filmen er omtalt som svært morsom - men med et alvorlig budskap. Foto: Foto:Tonje Louise Finne
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 25.01.22 13:52 Oppdatert: 26.01.22 14:01
Kunst og kultur Lov og rett Samfunn og demokrati Urfolk

Se film med UiT som denne torsdagen arrangerer filmvisning sammen med Alta Filmklubb i lokalene til City Scene - brannen i kinoen i Alta gjør det ikke mulig å vise filmen der.

film regissør
REGISSØREN: Egil Pedersen har en stor produksjon bak seg. Foto: Privat

Politisk satire

Tre samiske menn reiser til hovedstaden i Norge. En av dem har på seg en gákti, den samiske tradisjonsdrakten kofta. Det har han for å tiltrekke seg norske kvinner. Filmen «Koftepolitiet» er en politisk identitetssatire om hvordan både samer og majoritetsbefolkningen, bevisst og ubevisst prøver å definere den rette måten å være samisk på. Filmen er inspirert av en rekke av regissør Egil Pedersens personlige opplevelser rundt egen samisk identitet.

Her kan du se en kort teaser

Fra Øst-Finnmark

Den samiske filmskaperen Egil Pedersen er vokst opp i Sirbmá, i Øst-Finnmark. Han er utdannet regissør fra Den Norske Filmskolen, og har etter utdanning regissert 15 kortfilmer, 18 musikkvideoer, 2 dokmentarserier og over 40 reklame- og oppdragsfilmer. Filmene hans har vært å se på NRK, SVT, AftenpostenTV, 2 Blu-ray samlinger og over 100 festivalvisninger, deriblant flere anerkjente festivaler.

Nå om dagen jobber han med utvikling av flere lengre fiksjonsprosjekter.

Svært morsom

Koftepolitet hadde sin premiere ved Kortfilmfestivalen i juni 2021, og sin internasjonale premiere ved Motovun Film Festival, i Kroatia, juli 2021. Andre visningssteder er Tromsø International Film Festival, Riddu Riđđu, Nordkapp Filmfestival, Sámi Mediafestivála, Canberra Short Film Festival, Dellie Maa – Tärnaby og Stockholm, Skabmagovat, Thomas Edison Film Festival, Nordic Lights Film Festival og Maoriland Film Festival.

Kortfilmestivalen omtalte Koftepolitiet som «en av de morsomste filmene på årets festival».

Z Filmtidsskrifts anmeldelse av professor Gunnar Iversen, beskrev filmen på følgende måte:  «På en lett og utvungen måte stiller Egil Pedersen noen av de største og viktigste spørsmålene i dagens samfunn, men alltid med et lurt smil i munnviken». Filmen fikk disse utmerkelsene ved to av de internasjonale filmfestivalene:

*Honorable Mention* – Thomas Edison Film Festival

*Highly commended* – Canberra Short Film Festival

Stine Sand har skrevet om filmen i Rushprint «– Film skal kunne støte og «være en stein i skoen» | Rushprint Mer om filmen

Les også Egil Pedersens kronikk: «Når er en same god nok? – Ytring»

Om filmen «Koftepolitiet»

Regissør og manusforfatter: Egil Pedersen

Produsent: Mathis Ståle Mathisen, Rein Film

Skuespillere: Mikkel Gaup, Ingor Ántte Áilu Gaup, Sverre Porsanger, Anette Ameile Hoff Larsen, Birgitte Larsen, Mary Sarre

Kortnytt fra Ledelse og administrasjon i Alta, Institutt for reiseliv og nordlige studier, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver