Oppstart av ny spesialistutdanning for tannleger

– Dette er en stor dag! Det har vært mye arbeid fra mange involverte, så det er en stor glede å nå komme i gang, sa instituttleder Mohammed Al-Haroni under åpningen.

Smilende personer i et auditorium - seks menn og en kvinne.
Fra venstre: Førsteamanuensis Paula Frid, spesialistkandidat Pål Johnsen, spesialistkandidat Tor Håkon Larsen, oralkirurg Martin Madsen, instituttleder Mohammed Al-Haroni, professor Tore Bjørnland og professor Sigbjørn Løes. Foto: Inger Lise Næss/UiT
Publisert: 30.08.21 14:15 Oppdatert: 30.08.21 14:15
Helse og velferd

Planleggingen av den nye spesialistutdanningen ved UiT i oral kirurgi og oral medisin startet tidlig i 2018, og i dag var de to kandidatene på plass. Pål Johnsen skal være tilknyttet Nordlandssykehuset i Bodø, og Tor Håkon Larsen skal være basert i Tromsø, tilknyttet Tannhelsetjenestens kompetansesenter for Nord-Norge (TkNN). Begge kandidatene er også tilknyttet institutt for klinisk odontologi ved UiT. Denne spesialiseringen tar fem år på fulltid.

Desentralisert modell til inspirasjon for resten av landet

Tromsømodellen for utdanning av tannleger er en desentralisert modell, der man samarbeider med klinikker over hele landet. Fra 2022/23 kommer en desentralisert modell for spesialistutdanningen til å iverksettes i hele Norge, etter modell fra UiTs lange erfaring med desentralisert tannlegeutdanning.

Godt samarbeid, mange aktører

Professor Tore Bjørnland ved UiO og UiT har vært prosjektleder for arbeidet med spesialistutdanningen. Under dagens markering trakk han fram det gode samarbeidet mellom mange aktører, og det de har fått til på tre år:

• Finansiering fra Helsedirektoratet, UiT, TkNN, UNN og Nordlandssykehuset
  • Godkjent studieplan fra UiT og NOKUT
  • Samarbeidsavtaler og veiledere

og ikke minst: To spesialistkandidater som miljøet ser fram til å følge, og som forhåpentligvis får selskap av nye kandidater om to eller tre år.

Fakta om tannlegeutdanningen ved UiT

Institutt for klinisk odontologi ved UiT tilbyr masterutdanning i odontologi, bachelorutdanning i tannpleie, forskerutdanning og nå totalt fire spesialistutdanninger. Etter fullført tannlegeutdanning og minst to års praksis kan tannleger søke spesialisering, og retningen innen oral kirurgi og oral medisin tar fem år. Så langt er 24 spesialtannleger utdannet ved UiT.

Les mer her om studietilbudet ved Institutt for klinisk odontologi

Kontaktpersoner for spesialistutdanningen i oral krurgi og oral medisin:
Professor Sigbjørn Løes
Førsteamanuensis Paula Frid