Ærespris til Ralph Høibakk

79 år ung avla han sin doktorgrad ved IVT-fakultetet ved UiT i Narvik. Nå er Ralph Høibakk tildelt Norges Tekniske Vitenskapsakademis (NTVA) ærespris for 2021 for sitt arbeid med å få Tandberg AS på fote igjen.

Ralph Høibakk fotografert sammen med sine veiledere etter avlagt doktorgrad
I en alder av 79 år forsvarte Ralph Høibakk i 2017 sin doktorgrad i anvendt matematikk og beregningsorienterte ingeniøranvendelser. Her er han sammen med sine veiledere. Fra venstre: Professor Lars-Erik Persson og professor Dag Lukkassen, Ralph Høibakk og professor Annette Meidell. Foto: Espen Viklem Eidum
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 02.03.21 10:38 Oppdatert: 02.03.21 12:22
Naturvitenskap Teknologi

Prisen deler han med Jan Chr. Opsahl og Bengt Thuresson.

I NTVA-styrets begrunnelse for tildelingen blir det vist til prisvinnernes «målrettede arbeid med å revitalisere Tandberg AS, fra en gryende start i 1988 til å bli et selskap med global, industriell dominans innen produkter og systemer for videomøter. Gjennom mer enn 25 år etablerte og utviklet de et verdensledende kompetansemiljø i Norge, inkludert omfattende produksjon av moduler og systemer.»

Dette er NTVA

Første kandidat

Da Høibakk i 2017 forsvarte sin avhandling for graden PhD i anvendt matematikk og beregningsorienterte ingeniøranvendelser, ble han også den første uteksaminerte PhD-kandidaten ved fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT) sitt eget PhD-program.

Les mer om Ralph Høibakk her

Som 28-åring var Ralph Høibakk administrerende direktør for Nor-Data, et av Norges første servicefirmaer basert på datateknologi. Der bidro han til å bygge opp et av de første tunge datamiljøene i landet. Høibakk sto deretter i spissen for opprettelsen av Tandberg Data, der han var konsernsjef mellom 1979 og 1986. Fra 1988 og i nærmere 15 år var han styremedlem i Tandberg og Tandberg Television.

Allerede i 2001 ble han knyttet til den daværende Høgskolen i Narvik som professor 2. Her har han forelest om Innovasjon og Entreprenørskap.

Foretrukket av Det hvite hus

Tandberg AS startet i 1989 et samarbeidsprosjekt med Televerkets Forskningsinstitutt for å utvikle verdens første komplette videomøtesystem i én enhet, TANDBERG 2000. Lanseringen av systemet i 1991 vakte internasjonal oppsikt og la grunnlaget for langsiktig samarbeid og leveransekontrakter med Telenor, British Telecom og Deutsche Telekom.

Tandberg ble etter hvert også den globalt dominerende leverandøren på området - med over 40 prosent markedsandel i 2009 - i sterk konkurranse med amerikanske selskaper.
Selskapet ble til og med foretrukket som leverandør til Det hvite hus, heter det i begrunnelsen.

Produksjonen ble i lang tid og i stor grad ble utført hos norske underleverandører.

Allemannseie under pandemien

I 2010 omsatte Tandberg for 5,4 mrd NOK og ble solgt til Cisco for 3,4 mrd USD. I ettertid er selskapets utviklingsmiljø på Lysaker styrket.

«Mer enn 10 000 arbeidsplasser er opprettet med grunnlag i Tandbergs produkter (ikke bare i Norge) og suksessen har vært inspirerende for annen gründer-virksomhet i Norge. NTVA finner det spesielt aktuelt med en pris til dette miljøet og denne teknologien siden videokonferanser og nettmøter er blitt allemannseie nettopp gjennom det siste året.»

Merittert fjellklatrer

Ralph Høibakk er også en av Norges mest meritterte fjellklatrere. I 1985 deltok han sammen med blant andre Arne Næss jr og Stein P Aasheim i den første norske ekspedisjonen som besteg Mount Everest. I 1990 krysset han Sydpolen på ski fra kyst til kyst. Han er en av få nordmenn som har fullført The Seven Summits, det vil si besteget det høyeste fjellet på samtlige kontinenter. Og mer lokalt; i 1963 gjennomførte han den første vinterbestigningen av Stetind sammen med Arne Næss sr og Kjell Friis Baastad.

Kortnytt fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver