UiT-prosjekter får støtte til å forske på barnekreft

I forbindelse med den internasjonale barnekreftdagen 15. februar deler Barnekreftforeningen ut 30 millioner kroner til forskning på barnekreft. Blant de som får støtte er to UiT-prosjekter.

Barnehånd som holder en voksenhånd på et sykehus.
Rundt 200 barn og unge mellom 0 og 18 år får kreft hvert år. Foto: Mostphotos
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 15.02.21 00:00 Oppdatert: 17.02.21 09:18
Helse og velferd Om UiT

1. september 2020 lyste Barnekreftforeningen ut forskningsmidler på 30 millioner kroner. Det kom inn rekordmange søknader med en total søknadssum på over 85 millioner kroner. Nå er pengene fordelt, på 11 forskningsprosjekter og tre kliniske prosjekter.

– Det er ikke Barnekreftforeningen alene som deler ut disse pengene. Med oss har vi tusenvis av engasjerte innsamlere og partnere, som brenner for saken vår. Det er takket være de at vi har blitt en så betydelig bidragsyter inn mot det norske fagmiljøet som forsker på barnekreft, sier daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen i en pressemelding fra Barnekreftforeningen.

Fem prosjekter til Nord-Norge

To av prosjektene som får midler er UiT-prosjekter. Det ene er «Målretting av pre-metastatisk nisje i neuroblastom» som får 2 260 000 kroner. Prosjektleder er Swapnil Bhavsar. Det andre prosjektet er «Endringer i tarmmikrobiomet hos barn med kreft» som får én million kroner. Prosjektleder er Veronika Kuchařová Pettersen.

Les også: Får støtte til forskning på leukemi hos barn

Også Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) får til sammen 3,4 millioner kroner fordelt på tre ulike prosjekter.

Se hele lista over tildelingene her!

Bidrar til et aktivt forskningsmiljø

– Det er enighet i nemden at Barnekreftforeningen bidrar til et aktivt og godt forskningsmiljø for barn med kreft i Norge. Vi i nemden er også imponert over at det spesielt i Helse Nord og i Helse Vest er bygget opp store og gode forskningsmiljø, som en direkte konsekvens av at Barnekreftforeningen har bidratt med forskningsmidler de siste årene, sier Trond Flægstad i pressemeldingen fra Barnekreftforeningen.

I tillegg til å være leder for forskningsnemden, er Flægstad barneonkolog ved UNN og professor i barnesykdommer ved UiT.

Siden 2017 har Barnekreftforeningen delt ut 120 millioner kroner til barnekreftforskning.

Barnekreft

• Rundt 200 barn og unge mellom 0 og 18 år får kreft hvert år.
  • Barnekreft er ikke én diagnose, men flere forskjellige kreftformer. Det kan være svært sjeldne krefttyper som kun rammer 1 til 3 barn i året.
  • De vanligste kreftformene hos barn er leukemi, hjernesvulster, lymfomer og andre solide svulster.
  • Kreft hos barn er hyppigst i aldersgruppen 0–6 år.
  • Totaloverlevelsen av barnekreft er i Norge er cirka 85 prosent.
  • Rundt 70 prosent av de som overlever barnekreft, lider av minst én seneffekt.

Kortnytt fra Seksjon for kommunikasjon, Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for medisinsk biologi, Institutt for klinisk medisin