Juha Vierinen er vinneren av studentenes undervisningspris 2021 ved NT-fak

Studentutvalget ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT-SU) deler hvert år ut Undervisningsprisen. I år går prisen til førsteamanuensis Juha Vierinen ved Institutt for fysikk og teknologi (IFT).

Vinner av Undervisningsprisen 2021
Juha Vierinen Foto: Ukjent
Portrettbilde av Wilhelmsen, Anne Marit
Wilhelmsen, Anne Marit anne.m.wilhelmsen@uit.no Seniorrådgiver
Publisert: 08.06.21 11:08 Oppdatert: 08.06.21 12:34
Naturvitenskap Studentliv / Studier Teknologi

Den årlige prisen skal stimulere til økt fokus på undervisning og læring, og hedre fagansatte som har utmerket seg med fremragende undervisning. Vinneren mottar et beløp på 20.000,-. Med denne prisen ønsker studentene å fremme personer som legger det lille ekstra til undervisningen og som inspirerer studenter til innsats. 

Nominasjon fra student ved IFT

Vierinen ble nominert av en student på siv. ing.-studiet i anvendt fysikk og matematikk. Nominasjonen omhandler Vierinens undervisning i emnet "FYS-2006 Signal Processing", som beskrives som eksepsjonelt bra. Det fremheves at Vierinen gir av seg selv på en naturlig og inspirerende måte, og at han veldig godt har klart å implementere digitale verktøy. Han har fått til en levende undervisning med engasjerte studenter ved bruk av egenproduserte forelesningsvideoer, Zoom-møter og samhandlingsplattformen perusall.com. I sine videoer tegnet og forklarte Vierinen faget på en måte som gjorde at studentene raskt fikk et overblikk og dermed forståelse for sammenhengen mellom teori og anvendelse. I de digitale forelesningene, kombinerte Vierinen Zoom og perusall.com på en glimrende måte. 

Forelesningsnotatene ble lagt ut på perusall.com, der studentene kunne legge inn kommentarer og spørsmål direkte i forelesningsnotatene, og eventuelt svare på de andres spørsmål. På slutten av Zoom-møtene gikk Vierinen igjennom alle kommentarer/spørsmål fra sist og fikk dermed en mye bedre (digital) dialog med studentene. Gjennom perusall.com fikk studentene og foreleser en mye større følelse av fysisk tilstedeværelse i nåtid enn med andre digitale verktøy som er i bruk på UiT. Det at man kunne stille spørsmål når man hadde behov for det, og få et relativt raskt svar, gjorde at terskelen for å bruke det digitale verktøyet ble mindre, og dermed ble læringsutbyttet større. I tillegg kunne alle se spørsmålene og svarene, og de kunne søkes opp i forbindelse med eksamensforberedelser. Selv om de digitale verktøyene var gode, så var det Vierinen som gjorde at den totale opplevelsen for studentene ble så bra. 

Vinneren takker for prisen

Vierinen er glad for å ha vunnet prisen:

"I am humbled and honored to receive this prize. Much of my time over the last five years has been invested in improving my teaching. This recognition means a lot to me, as it is direct evidence that the time that I have invested has had a positive impact.

My thanks primarily go to my students for nominating me. It has been a privilege working together with you because of how motivated you all are to learn. I would also like to thank everyone that I've had discussions with about teaching over the years at UiT.

 I'd especially like to mention Børge Irgens, who is always full of interesting new ideas for how to improve physics education. I think that he is the one who actually deserves this prize. When it had become apparent that there would be an extended period of time without in person teaching, Børge made me aware of the "flipped learning" paradigm and the new Perusall platform. It seemed like a perfect match for learning that was now happening in the homes of students instead of classrooms. Perusall allows the lecture to be transformed into a sort of an on-line discussion forum, where recorded lecture videos, lecture notes, and exercises can be collectively discussed.

 I'd also like to mention my PhD student Torbjørn Tveito here. As long as I've known him, he has been passionate about physics education. He is always quick to point out what I have done wrong and how I can improve my teaching. Keep the critique coming!

 I should also say thanks to my fellow light board conspirators: Björn Gustavsson, Torbjørn Tveito and Elena Malyutina, who got together within a very short notice and built a pop up recording studio in my lab after the onset of the pandemic. This allowed us to make recorded and on-line lectures while retaining some level of contact with the students by "looking trough" the transparent blackboard.

Have a nice summer holiday. See you again in August!".

Valgt av NT-SU

NT-SU kåret vinner basert på nominasjoner som kom inn fra studenter ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.  Det var flere faktorer som avgjorde hvem årets vinner ble:

 "Vi i komiteen synes det var fantastisk å se hvor flinke de nominerte i år har vært til å gjøre dette spesielle året under pandemien lettere for studentene. De har alle vært oppfinnsomme og tydelige i sin formidling av pensum og gjort mye for at studentene skal forbli engasjerte, også selv om undervisningen har foregått digitalt. Den ekstra innsatsen betyr mye, og vi takker alle de nominerte for arbeidet de gjør. Litt ekstra stas vil vi gjerne gjøre på Juha Vierinen for hans arbeid for å styrke samholdet hos studentene på tross av COVID-19, ved bruk av kreative digitale hjelpemidler utenfor normen. Dette i kombinasjon med hans dedikasjon og arbeid for å heve studentenes kompetanse ved å senke terskel for kunnskapsdeling, samt å greie å inspirere og motivere studentene i en utfordrende tid med COVID-19, gjør han til vinneren av Undervisningsprisen."

Det var 7 ansatte som ble nominert til undervisningsprisen. De andre nominerte var (i vilkårlig rekkefølge):

Chinwe Philomina Oramah, ITS

Ole Kristian Fossum, IMS

Maria Sydnes, ITS

Egil Pettersen, ITS

Ole Anders Holmvaag, ITS

Radovan Bast


Kortnytt fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for fysikk og teknologi
Wilhelmsen, Anne Marit anne.m.wilhelmsen@uit.no Seniorrådgiver
Vi anbefaler