Bilde av Brattland, Camilla
Bilde av Brattland, Camilla
Førsteamanuensis Norges arktiske universitetsmuseum camilla.brattland@uit.no +4777646909 91802188 Tromsø

Camilla Brattland


Stillingsbeskrivelse

Førsteamanuensis i samisk kulturvitenskap. Jeg jobber med de samiske samlingene som inngår i de kulturhistoriske arkiv og samlingene ved universitetsmuseet. 

Vitenskapelige arbeidsområder

Error rendering component


Publikasjoner utenom Cristin

 

Brattland, Camilla (2010): ”Mapping Rights in Coastal Sami Seascapes” in Arctic Review on

 

Law and Politics (1), Gyldendal, Oslo


Forskningsinteresser

Jeg har samlet min tilnærming til forskning og undervisning på dette nettstedet. Se ellers informasjon om forskningsprosjekter på den engelske siden. 

Mine forskningsområder dreier seg om: 

- Samisk kultur, sjøsamisk kultur

- Ressursforvaltning og urfolks deltagelse

- Fiskerkunnskap og tradisjonell kunnskap

- Kartleggingsverktøy (GIS) og metoder for dokumentasjon av tradisjonell landskapsbruk

Undervisning

Jeg har pedagogisk basiskompetanse på universitetsnivå og har jobbet med utvikling av metoder og verktøy for samfunnsvitenskapelig analyse i undervisning. Som del av min stilling på universitetsmuseet formidler jeg om samisk kultur og samfunn og særlig med grunnlag i museets samiske arkiv og samlinger. Mitt hovedansvarsområde er formidling av arkivopptak av joik til publikum fra samlingen av joik - "Luohtearkiiva - Joikearkivet" som er del av Nordnorsk folkemusikksamling. 

 




CV

Utdanning

2009-2012         PhD i samfunnsvitenskap, UiT- Norges Arktiske Universitet. Tittel på avhandling: «Making Sami Seascapes Matter” (Brattland 2012).

2003-2005         Master i urfolksstudier, UiT – Norges Aktiske Universitet. Tittel på oppgave: “Fishing under the consent of the kingdom: from local requests to indigenous claims in a coastal Sami fjord”. (Brattland 2005).

1999-2003         Cand.mag. i samfunnsvitenskap, UiT – Norges Arktiske Universitet (mellomfag i historie) og Universitetet i Oslo (mellomfag i teatervitenskap).  

 

Se også vedlegg og denne bloggen

 



Vedlegg: