Sammen om å forme Arktis’ fremtid

Tverrfaglig undervisning, urfolks­perspektiver og helhetlig tenkning forbereder studentene på utfordringene som ligger foran oss.

To studenter sitter ved siden av hverandre
Masterstudentene Susanna Nemeth Winther (t.v.) og Lisell Øyjordet jobber med notatbøkene sine. Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Publisert: 13.08.25 14:19 Oppdatert: 13.08.25 14:38
Arktis Framtidas stifinnere i Arktis Studentliv / Studier

– Vi har fått med oss 15 undervisere fra alle fakulteter og enheter ved UiT. Deres unike kompetanse blir en tråd vi vever sammen med perspektiver fra Indigenous Knowledge Holders (både samiske og inuitiske), kunst, håndverk og refleksjoner til en helhetlig læringsopplevelse, sier Melania Borit, professor i kunnskapsintegrasjon og koordinator for kurset Arctic Future Pathfinders. 

Hun koordinerer kurset sammen med kollega Timo Szczepanska, som er ekspert på fremtidsstudier. Begge er en del av forskningsgruppen CRAFT ved Norges fiskerihøgskole. Sammen sørger de for at deltakerne på kurset får innsikt fra ulike disipliner, samtidig som de lærer å forstå Arktis som et sosial-økologisk system under press.

To personer står på dekk av et skip.
Timo Szczepanska og Melania Bortit før avreise i Nuuk. Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT

– Når vi kan jobbe helhetlig på denne måten, oppstår det magi, sier Borit.

Du kan starte dagen med å lære om havisfysikk og avslutte med en debatt om arktiske navigasjonsregimer. Så innser du plutselig at de to temaene er uatskillelige.

Hvorfor det er viktig å tenke om fremtiden

Klimaendringer, skiftende geopolitikk og nye økonomiske aktiviteter forandrer Arktis i et raskt tempo. For Borit er en tilnærming gjennom fremtidsstudier helt nødvendig.

Vi kan ikke bare se på hva som er, vi må utforske hva som kan skje og hva vi ønsker skal skje, forklarer hun.

Studentene blir veiledet til å forestille seg hvordan de ønsker at framtida skal bli, noe som hjelper dem å forberede seg på utfordringer som ikke kan løses av enkelt­disipliner alene. Ved å utforske dagens trender og drivere for endring, samt å visualisere ønskede fremtidige tilstander for Arktis, utvikler deltakerne evnen til å tenke strategisk, arbeide på tvers av fagfelt og skape kunnskapsbaserte, fremtidsrettede løsninger på både nåværende og kommende utfordringer.

– Fremtiden er ikke en statisk tilstand som venter på å skje. Vi former den aktivt gjennom våre daglige handlinger i nåtiden,» forklarer Szczepanska.

Personer sitter i et klasserom
Seilskipet har et eget klasserom under dekk. Foto: Karine Nigar Aarskog / UiT

Å bygge kapasitet for et Arktis i endring

Borit tror kombinasjonen av praktisk sjømannskap, faglig bevissthet, urfolks­perspektiver, personlige refleksjoner og helhetlig fremtidstenkning vil føre til en transformasjon hos deltagerne.

– Det er ikke bare en seilas – det er en krevende, samarbeidsorientert opplevelse. Men det gir også en følelse av at ‘ja, vi kan gjøre det’. Når studentene ser sammenhenger og begynner å tenke langsiktig, forbereder de seg på å handle målrettet for en bærekraftig fremtid i Arktis, sier Borit.

Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Seniorrådgiver kommunikasjon
Publisert: 13.08.25 14:19 Oppdatert: 13.08.25 14:38
Arktis Framtidas stifinnere i Arktis Studentliv / Studier
Vi anbefaler