Nå får jusstudentene KI-undervisning 

Fakultetets KI-arbeidsgruppe har kommet med forslag til hvordan jusstudentene skal få relevant kunnskap om KI. Nå er forslagene blitt vedtatt, og blir iverksatt allerede kommende semester. 

Prodekan for utdanning, Signe V. Busch, og dekan Tore Henriksen, ved Det juridiske fakultet, er fornøyde med anbefalingene arbeidsgruppa har kommet med. Fra og med kommende studieår vil iverksettes. Foto: Charlotte Buksrud / UiT.
Portrettbilde av Buksrud, Charlotte Sofie
Buksrud, Charlotte Sofie charlotte.s.buksrud@uit.no Kommunikasjon / Nettpublisering / Sosiale medier / Pressekontakt / Markedsføring
Publisert: 02.06.25 15:31 Oppdatert: 02.06.25 16:16
Arbeidsliv Lov og rett Teknologi

Tidligere denne måneden la fakultetets KI-arbeidsgruppe fram sin rapport om anbefalinger til hvordan kompetanse og ferdighetstrening i bruk av kunstig intelligens kan integreres i masterstudiet i rettsvitenskap. Medlemmene av arbeidsgruppa har stilt seg enstemmig bak rapporten, som nå har blitt behandlet av Studieutvalget (SU) ved Det juridiske fakultetet. SU har vedtatt å ta rapporten til etterretning og støtter arbeidsgruppas overordnede anbefalinger. Dette betyr at jusstudentene allerede fra kommende studieår vil bli gitt undervisning i KI.

KI-arbeidsgruppa

I januar 2025 oppnevnte dekan Tore Henriksen en arbeidsgruppe ved fakultetet som fikk i oppgave å lage en rapport med forslag til hvordan KI kan implementeres i masterstudiet i rettsvitenskap ved UiT. Forslagene skal bidra til utvikling av masterprogrammets fag og undervisning på en måte som sikrer at studentene får tilstrekkelig og relevant kunnskap om KI og bruk av KI-verktøy. 14. mai ble rapporten lagt frem, og senere samme måned ble den behandlet av SU. 

Les sak om KI-arbeidsgruppa: Tar grep om KI.

Moderat mengde med KI

Arbeidsgruppa har foreslått å få inn kompetanse og ferdighetstrening i KI i eksisterende fag og undervisningsopplegg på alle de fem avdelingene i masterstudiet i rettsvitenskap. De fleste endringene vil gjelde allerede fra studieåret 2025/2026. Undervisningen om KI vil likevel være relativt moderat i omfang. Arbeidsgruppa har vært opptatt av at kunnskapen om KI blir innarbeidet på en forsiktig måte der kompetansen og ferdighetstreningen har relevans i undervisningen og faget. Forslagene er i hovedsak ment å synliggjøre for jusstudentene hva slags nytte og problematikk KI skaper i forbindelse med rettslige reguleringer. 

Integrering av KI i de juridiske fagene 

Fra høsten av vil jusstudentene som begynner på førsteavdeling få grunnleggende innføring i rettslige og etiske utfordringer ved KI i begynnerkollokvieundervisningen og faget ex.fac. På andre avdeling har arbeidsgruppa foreslått at KI blir en del av fagene forvaltningsrett og EØS-rett. I disse fagene vil særlig KI-utfordringer knyttet til rettsstatsprinsipper, transparens, ansvarlighet og ikke-diskriminering, samt personvern løftes frem. På tredje avdeling vil studentene blant annet få en kritisk forståelse av KI-verktøy i faget metode og etikk. På fjerde avdeling vil KI bli innarbeidet i den obligatoriske praksisperioden til studentene. Her skal studentene blant annet reflektere rundt bruken av KI på praksisstedene de er hos i en rapport de skal skrive.  

  

I rapporten har KI-arbeidsgruppa gått over fagene og undervisningsoppleggene hvor kunnskap om rettslige reguleringer av KI er relevant for jusstudentene. For fakultetsledelsen er anbefalingene i rapporten konkrete og kan innføres allerede fra høstsemeteret. Foto: Charlotte Buksrud / UiT.

Fakultetsledelsen og studentene er positive 

For å involvere studentene i utviklingen av masterstudiet i rettsvitenskap, har arbeidsgruppa hatt møter med studentrepresentanter fra hver avdeling på studiet, samt Juridisk Studentutvalg (JSU). Prodekan for utdanning ved fakultetet, Signe Veierud Busch, forteller at jusstudentenes respons til arbeidsgruppas anbefalinger har vært positive, da kunnskap om KI og relevant ferdighetstrening i bruk av KI-verktøy har vært kompetanse de har etterspurt. Videre forteller hun at fakultetsledelsen også er fornøyde med rapporten. 

- Vi mener den er veldig håndfast, og gir gode anbefalinger på hvordan kunnskap og ferdigheter om KI kan integreres i studiet i rettsvitenskap hos oss. 

Dekan Tore Henriksen er også fornøyd med rapporten og ser frem til at endringsforslagene til arbeidsgruppa allerede tas i bruk til semesterstart.  

- Det er helt konkrete tiltak som gjør dem enkelt å iverksette, og allerede i august vil vi gå i gang med KI-undervisning, forteller Tore. 


Kortnytt fra Det juridiske fakultet
Buksrud, Charlotte Sofie charlotte.s.buksrud@uit.no Kommunikasjon / Nettpublisering / Sosiale medier / Pressekontakt / Markedsføring
Vi anbefaler