Bilde av Bergan, Veronica
Bilde av Bergan, Veronica
Førsteamanuensis i naturfagdidaktikk Institutt for lærerutdanning og pedagogikk veronica.bergan@uit.no +4777660466 92292777 Her finner du meg

Veronica Bergan


Stillingsbeskrivelse

Underviser hovedsakelig på barnehagelærerutdanningen (BLU) i naturfag med fokus på bærekraft, livsmestring (nordsamisk: birget) og samiske tematikker i uterommet.

Forskningsinteresser knyttes til kroppslige og stedlige læringsprosesser i sosiale fellesskap. Er særlig opptatt av økologisk dyrking, høste naturressurser, bærekraft, livsmestring (nordsamisk: birget), samisk kultur og naturforståelse.

Leder forskningsgruppen Helhetlig utdanning og læring (HEL). 

 


  • Veronica Bergan, Kristin Emilie Willumsen Bjørndal :
    Barnehagen - Første steg mot en bærekraftig utvikling
    Universitetsforlaget 2024
  • Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig, Tove Hilde Ågnes Utsi :
    Nytter det å håndtere avfall? Holdnings- og handlingsendringer hos barnehagelæreren
    Universitetsforlaget 2024
  • Veronica Bergan, Greta Heim, Ellen Strandli, Tove Hilde Ågnes Utsi :
    Samisk tradisjonell kunnskap og verdier for bærekraftig praksis
    Universitetsforlaget 2024
  • Veronica Bergan :
    Hvordan kan økologisk dyrking bidra til bevissthet for bærekraft?
    Universitetsforlaget 2024
  • Greta Heim, Veronica Bergan :
    Braiding Sámi Diversity and Sámi Pedagogy into Early Childhood Teacher Education: An Example from Norway
    Education Sciences 04. november 2024 FULLTEKST / ARKIV / DOI
  • Veronica Bergan, Marikaisa Laiti :
    Foraging Eco-Ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway Based on Sámi and Norwegian Cultures
    Genealogy 04. august 2023 ARKIV / DOI
  • Veronica Bergan, Maritha Berger Nylund, Ida Lervik Midtbø, Bård Henry Landsem Paulsen :
    The teacher’s role for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten
    Environmental Education Research 2023 ARKIV / FULLTEKST / DOI
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Samiske tematikker i barnehagens friluftsliv og bruk av natur
    Cappelen Damm Akademisk 2022
  • Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig, Tove Aagnes Utsi, Kari Wallem Bøe :
    I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education
    Sustainability 2021 ARKIV / DOI
  • Veronica Bergan :
    Helsefremming og livsmestring på timeplanen
    Universitetsforlaget 2020
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Livsmestring – hva kan det romme?
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie Willumsen Bjørndal :
    Bærekraft i praksis i barnehagen (2.utgave)
    Universitetsforlaget 2024
  • Elin Eriksen Ødegaard, Veronica Bergan, Aihua Hu :
    Early Childhood Education for Sustainability Jubileumsbok for BARNkunne - Senter for barnehageforskning
    2023
  • Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning
    Universitetsforlaget 2020
  • Veronica Bergan, Kristin Emilie Willumsen Bjørndal :
    Hvorfor denne boken?
    Universitetsforlaget 2024
  • Veronica Bergan, Greta Heim :
    Utvikling av tverrfaglig undervisning om Samisk kultur i barnehagelærerutdanningen – Perspektiver på mangfold, bærekraft og samisk pedagogikk
    2024
  • Veronica Bergan, Greta Heim :
    HVORDAN TA VARE PÅ SAMISK SPRÅK OG KULTUR I SKOLER OG BARNEHAGER?
    2024 DATA
  • Veronica Bergan :
    Bruk av naturen kan læra barn om samisk kultur
    06. februar 2024 DATA
  • Veronica Bergan :
    Stedsbasert pedagogikk. Hva stedet vi bor på betyr for våre verdier, tilhørighet og praksiser
    2024
  • Veronica Bergan :
    Barnehagelærers perspektiver på høsting: Norsk friluftsliv eller samisk meachcci?
    2024
  • Veronica Bergan, Greta Heim :
    Diversity of Sámi culture practices in schools of Norway
    2024
  • Jayne White, Elin Eriksen Ødegaard, Ngaroma Williams, Veronica Bergan, Aihua Hu, Nemes Danstan :
    Waterscapes and their pedagogical significance for ECEC: Cross-cultural perspectives
    2024
  • Ngaroma Williams, Veronica Bergan :
    Indigenous perspectives of waterscapes from Te Wai Pounamu, New Zealand and Norway
    2024
  • Veronica Bergan :
    Hvordan ta vare på samisk språk og kultur i Tromsø kommune
    2024
  • Laila Bornøy, Veronica Bergan :
    Perspektiver og praksiser for samisk kultur i barnehagene i Troms og Nordland
    2023
  • Anne Ingebjørg Svin Eriksen, Veronica Bergan :
    Regional barnehagebasert kompetanseutvikling i RSK Midt-Finnmark om samisk språk og kultur
    2023
  • Veronica Bergan, Greta Heim, Máren Palismaa, Minna Näkkäläjärvi, Karen Lovise Siri Stångberg :
    DEKOMP i RSK Midt-Finnmark Perspektiver på samisk språk og kultur i skolene
    2023
  • Greta Heim, Veronica Bergan :
    Tverrfaglig utforskende og student-aktivt undervisningsopplegg om samisk kultur i barnehagelærerutdanningen
    2023
  • Elin Eriksen Ødegaard, Veronica Bergan, Aihua Hu, Laurent Gabriel Ndijuye :
    Water and waterscape: Collaborative exploration and meaning-making
    2023
  • Tove Hilde Ågnes Utsi, Ellen Strandli, Greta Heim, Veronica Bergan :
    Samisk kultur - en aktualitet for bærekraft i barnehagen
    2023 DATA
  • Veronica Bergan, Marikaisa Laiti :
    Motivations for foraging in kindergardens from Norwegian and Sámi cultural perspectives
    2023
  • Greta Heim, Veronica Bergan :
    Samisk mangfold i nord – Erfaringer og mulighetsrom for undervisning
    2023
  • Veronica Bergan :
    Studentaktiv læring for bærekraft i barnehagelærerutdanningen – økologisk, sosial og kulturell bærekraft
    2022
  • Veronica Bergan, Greta Heim, Anne Myrstad :
    Sami culture as an interdisciplinary topic in early childhood teacher education
    2022
  • Veronica Bergan, Ellen Strandli, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Et bærekraftig partnerskap i barnehagen – et bidrag til fruktbar forskning og praksis
    2022
  • Ida Lervik Midtbø, Maritha Berger Nylund, Veronica Bergan, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Pedagogisk leiing i bærekraftige praksisar
    2022
  • Helge Habbestad, Betty Steinsvik, Veronica Bergan, Anne Myrstad, Siri Sollied Madsen, Marit L Sundelin m.fl.:
    Nøkkelkompetanse i utdanningen
    Altaposten 2022 ARKIV
  • Helge Habbestad, Betty Steinsvik, Veronica Bergan, Anne Myrstad, Siri Sollied Madsen, Marit Sundelin m.fl.:
    Lovverket for barnehagene må endres
    Khrono.no 2022 ARKIV
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Sami educators' perspectives on outdoor life in kindergarten
    2022
  • Veronica Bergan, Maritha Berger Nylund, Ida Lervik Midtbø, Bård Henry Landsem Paulsen :
    Leadership for engagement in foraging and gardening activities in kindergarten
    2022
  • Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Anne Myklebust Lynngård, Marianne Presthus Heggen, Tove Aagnes Utsi, Carola Kleemann m.fl.:
    Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens
    2022
  • Veronica Bergan :
    The relevance of foraging and gardening projects in kindergarten for cultural sustainability
    2022
  • Yvonne Sørensen, Kristin Emilie W Bjørndal, Veronica Bergan :
    Etablering av psykososialt læringsmiljø
    2021 DATA
  • Bengt Haugseth, Line Husjord, Veronica Bergan :
    Mat og musikk for livsmestring
    2021 DATA
  • Veronica Bergan, Inger Wallem Krempig, Tove Aagnes Utsi, Kari Wallem Bøe :
    Jeg vil være med – praksisfellesskap i høstings- og dyrkingsprosjekter som et bidrag til sosial og kulturell bærekraft i barnehagen
    2021
  • Veronica Bergan, Anne Myrstad :
    Samiske perspektiver i natur og friluftsliv i barnehagen
    2021
  • Marianne Presthus Heggen, Barbara Maria Sageidet, Veronica Bergan, Nina Goga, Liv Torunn Grindheim, Inger Wallem Krempig m.fl.:
    Being and becoming ecocitizens
    2020
  • Veronica Bergan :
    Verdien av å dyrke mat i barnehagen
    Første steg 2020
  • Veronica Bergan, Marianne Presthus Heggen :
    Barnehagelærerne må gjøre mer enn å sortere avfall
    09. desember 2020 DATA
  • Barbara Maria Sageidet, Marianne Presthus Heggen, Veronica Bergan, Tove Aagnes Utsi, Inger Wallem Krempig, Liv Torunn Grindheim m.fl.:
    Children as eco-citizens – field work experiences and quandaries with the participatory design
    2020

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →


    Forskningsinteresser

    (Ut)danning for bærekraftig utvikling i barnehage og barnehagelærerutdanning

    Samiske perspektiver i lærerutdanning

    Økologisk dyrking i barnehagen http://okologiskdyrking.blogspot.no/

    Livsmestring, oppmerksomt nærvær, relasjonskompetanse, danning og refleksjon.

    Elevaktive læringsmetoder gjennom kroppslig og stedlig læring i uterommet

    BARNkunne: Å være og bli økoborger. Et forskningssamarbeid med Høgskolen på Vestlandet og BARNKUNNE senter for barnehageforskning på en mer rettferdig og bærekraftig framtid. https://www.hvl.no/om/barnkunne/

    BRIDGES - Brobygging mellom behov i lærerutdanning og skole gjennom tverrfaglig arbeid med folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/samfunnsfagdidaktikk/bridges/om-forskningsprosjektet-bridges 

     

    Undervisning

    Naturfagsdidaktikk på Barnehagelærerutdanningen (BLU) 

    Videreutdanning i samiske tverrfaglige perspektiver i skolen 1.-10.trinn (VID-6118 and VID-6119)

    Grunnemne: Natur, helse og bevegelse (BLU-1005/BLU-1015)

    Forsterkningsemne: Natur, helse, lek og læring (BLU-1211)

    Utviklingsprosjekt for undervisningskvalitet: Sosial bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning.

    Utviklinkgprosjekt for undervisningskvalitet: Økologisk dyrking i barnehagen

    FoU for undervisningskvalitet: Bærekraftig pedagogikk i barnehagelærerutdanningen - Fra jord til bord