BARNkunneseminar i Tromsø 21.nov 2024
Alicja og Zacharias fra ledelsen i BARNkunne i Bergen utforsket sammen med oss "Hva vil det si å være en BARNkunneforsker?"
Vi var 11 BARNkunneforskere fra UiT som deltok på BARNkunnes signaturseminar 21.nov med Alicja og Zacharias. Vi hadde gode diskusjoner om hva BARNkunne er for oss og hva vi er for BARNkunne, at det handlet om multiple-identities, tilgjørighet over tid og synlighet for hverandre.
Våre innspill til seminarlederne var særlig hvordan UiT som partner kan bli mer synlig på BARNkunnes nettsider og hvilke forpliktelser vi har for hverandre gjennom publikasjoner, prosjekter og såkornmidler.
Alicja og Zacharias var lydhøre og lagde et fyldig referat fra seminaret. Vi følte oss godt sett av dem og de oppsummerte våre forskningsinteresser slik:
STEDET – at sted er med på å skape sosial aktivitet, og ikke bare passiv bakgrunn– sted som ikke bare bakgrunn til human-human – mangfold av agentskap – samspill med ulike sted - stedets innvirkningskraft. Hvor står du i forhold til kultur/ samisk kutlur – ditt ståsted. VÅRT STÅSTED – Det mangfoldige ståstedet. Hvor mye har det å si i studien om barns aktivitet.
KULTUR, Mangfold i samisk kultur
Været som agent – scoping review som base til artisk konsepualisering av været.
Glokalitet: vær – klimaet – værhendelser.
REKOMP – kartlegging av oppgaver til hver stilling i barnehagen.
BARN i den avromantiserte naturen. Tøft og risikofylt. Klatring på stein.
Teknologi i BLU- bruk av generative språkmodeller ifm høy og lav motivasjon og fagligkompetanse à grunnlaget for kunnskap om og dårlig bruk av KI/teknologi.
Teknologi og omsorg – overlapp. More-than-human care.
Zombifisiering.
RELASJONELT – omgivelser er som aktører – betydning stille medspiller som legger premisser for det som skjer.
Publisert: 21.11.2024
Lenke til denne siden