Karen Hopmann
Universitetslektor/ PhD stipendiat
Stillingsbeskrivelse
Karen Hopmann er universitetslektor ved Institutt for psykologi ved det helsevitenskapelige fakultet. I tillegg til undervisningsoppgaver innenfor nevropsykologi, er hun PhD-kandidat i prosjektet Neuropsychological function, childhood trauma and vulnerability to depression - A 25 year follow-up study. Forskningen omhandler langtidseffekter av depresjon på nevropsykologisk fungering, samt kartlegging av barndomstraumer og deres påvirkning på depresjon og nevrokognisjon. er.
Medlem av Forskningsgruppe for klinisk psykolog
Vitenskapelige arbeidsområder
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
1) Neuropsychological function, childhood trauma and vulnerability to depression - A 25-year follow-up study (PhD kandidat)
2) ADHD hos kvinner (FemmExD prosjektet): Psykisk helse og nevropsykologisk fungering hos kvinner med ADHD (prosjektmedarbeider)
3) Selvmordsforebygging (Vivat kursleder samt veiledning av hovedoppgaver mm.)
Undervisning
PSY-2801: Klinisk nevropsykologi (10 ECTS)
- administrering av nevropsykologiske tester
- oppfølging av studenter under nevropsykologisk praksis
- opplæring i psykometri
PSY-1604: Profesjonsforberende emne II (5 ECTS)
- administrering av testpraksis
- opplæring i WAIS-IV
- opplæring i psykometri
- gjennomføring av praksis og veiledning
Medlem i forskningsgruppe
CV
Akademisk bakgrunn:
2010: Bachelor i biologisk psykologi (Maastricht University, Nederland)
2012: Master i nevropsykologi (Maastricht University, Nederland)). Tittel på mastergradsoppgave: “Spatial Cognition of Emotional Faces – How fast is our brain?"
2013: Master i psykologi (UiT - Norges arktiske universitet). Tittel på mastergradsoppgave: “Cognitive and Emotional Processing of Students High in Autistic Traits – An EMG Study"
2013-2017: Rådgiver ved interklinikken, Institutt for psykologi, UiT
2017- nå: Universitetslektor, Insitutt for psykologi, UiT
2022 - nå: PhD-kandidat i prosjektet Neuropsychological function, childhood trauma
and vulnerability to depression - A 25-year follow-up study
Undervisning
PSY-2801 Klinisk nevropsykologi (10 ECTS)
PSY-1604 Profesjonsforeberedende emne II (5 ECTS)