Oddbjørn Løndal
Universitetslektor
Stillingsbeskrivelse
Universitetslektor innen psykisk helse for barn og unge. Har grunnutdanning som barnehagelærer med master i psykisk helse- og rusarbeid. Løndal er ansvarlig for opplæring, veiledning og sertifsering av fagfolk innen De Utrolige Årenes (DUÅs) universalfremmende barneprogram på landsplan; Dinosaurskolen i klasserom, SFO og barnehage (universalfremmende barnegrupper) og behandlingsprogrammet Dinosaurskole i smågrupper (behandlingsgrupper for barn).
Løndal er administrativ leder for De Utrolige Årene (DUÅ) i Norge og har vært det siden 1.1.2014. Han hadde permisjon fra oppgaven i 2020 og 2021. Ledelsen av DUÅ ivaretas av et nasjonalt lederteam, som består av representanter fra de fire regionale kunnskapssentrene RKBU Nord, RKBU Midt-Norge, RKBU Vest og RBUP Øst og Sør. Se mer info. I tidsperioden 1.1.2014 - 31.12.2019 var Løndal også en del av RKBU Nords lederteam (UiT).
Løndal er veileder/mentor innen barneprogrammene i DUÅ og er medlem i flere internasjonale nettverk og prosjekter for fagfolk som driver implementering, opplæring og forskning på tiltak fra The Incredible Years (i Norge; DUÅ). Løndal bidrar også i fht implementering av andre forskningsbaserte tiltak i Norge og Europa; Triple P i Tsjekkia og non-profit initiativet Invest in Play (IIP) som har hovedforankring i England. Løndal er fast medlem i det internasjonale nettverket the International Forum for Implementation and Research on Evidence Based Interventions for Children.
DUÅ er et utvalg av forebyggende tiltak rettet mot barn i i alderen 0 til 12 år; samt en behandlingsmodell for barn med atferdsrelaterte- og sosiale vansker i samme aldersgruppe. Programmene er utviklet og forsket frem ved Univesity of Washington, Seattle, USA. Per i dag brukes programmer fra The Incredible Years i følgende land: USA, Canada, England, Wales, Skottland, Irland, Nord-Irland, Norge, Danmark, Sverige, Finland, Estland, Litauen, Russland, Slovenia, Malta, Nederland, Portugal, Palestina, New Zealand, Australia. Flere andre land har pågående piloter med programserien og vurderer permanent implementering.
De Utrolige Årene (DUÅ) består av ulike programmer rettet mot foreldre, barn og ansatte i barnehage, skole og SFO/AKS. DUÅs programmer bygger på bred internasjonal forskning og kan vise til strenge dokumentasjonskrav for nytteverdi for barna og foreldrene. Det foreligger også norsk dokumentesjon på sentrale deler av programserien og ny forskning pågår fortløpende. Helsedirektoratet anbefaler De Utrolige Årene som forebyggingstiltak og som tiltak ved behandling av barn og unge med atferdsvansker. Utfyllende info på DUÅs hjemmeside
DUÅs hovedkontor ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge Nord (RKBU Nord) (se hjemmeside og Facebookside), Universitetet i Tromsø står som hovedansvarlig for opplæring, implementering og drift av DUÅ i Norge, i nært samarbeid med RKBU Midt-Norge, NTNU, RKBU Vest, NORCE og RBUP Øst og Sør, Pilar. Løndal er medlem i flere internasjonale nettverk i fht bruk av DUÅ-programmene for ulike målgrupper, samt i prosjekter finansiert av EEA Grants og Norway Grants, - Triple P i Tsjekkia (2019 -2024) og tidligere Erasmus+ i tidsrommet 2017-2020.
Løndal var norsk prosjektleder for EEA Grants i Tsjekkia 2019 - 2024, der formålet var implementering og forskning på foreldreveiledningsprogrammet Triple P.
Løndal er medlem i styringsgruppen for Invest in Play (IIP) i Norge, på vegne av RKBU Nord, UiT og deltar i beslutninger knyttet til utprøving og evaluering av tiltaket i Norge.
Løndal var medlem i arrangementskommiteen for Barne- og ungekongressen 2024 og er også medlem i arrangementskommiteen for kongressen i 2026. Dette er en nasjonal kongress for fagområdene som jobber med barn og unges psykiske helse og barnevern. Info om Barne- og ungekongressen
De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →
Forskningsinteresser
- Forebygging og behandling av atferdsrelaterte- og sosiale vansker hos barn og unge.
- Sosial- og emosjonell kompetanse blandt barn og unge.
- Trivsel og læring i barnehage, SFO og skole.
- Forebygging av krenkelser, vold og overgrep mot barn i barnehage- og småskolealder.
- Implementeringskunnskap.
- Gruppebaserte tilbud for barn og familie. Fordeler og utfordringer med gruppebaserte tilbud; - for barn, unge, foreldre og fagmiljøer.
- Kunnskap om praktiske øvelser for å oppnå praksisendringer.
Løndal jobber mye i prosjekter med kavantitativ forskningstilnærming, men er også med i kvalitative prosjekter.
Undervisning
Underviser i master i psykisk helse, master i helsesøsterfag, master i spesialpedagogikk, master i pedagogikk, videreutdanning i DUÅs foreldreveiledning 3-12 år, m.m. Har tidligere undervist innen master i barnevern, og videreutdanning i miljøterapi.
Nettbasert forelesning om implementering av De Utrolige Årene (DUÅ), 2017
Medlem i forskningsgruppe
CV
- Mastergrad i helsefag; psykisk helse
- Pedagog m/grunnutdanning som barnehagelærer
- Videreutdanning innen gruppebaserte tilbud for barn, foreldre og fagfolk som jobber med barn og unge. Spesialisering innen tiltaksmodellen De Utrolige Årene.
- Videreutdanning innen etniske utfordringer i barnevernet.
- Opplæring innen tiltaksmodellen Familieråd.
Vedlegg:
- pingvinen_n16LR[1] (pdf)
- DUÅs lederteam_Nordlys_19.2.2014 (png)
- Ringsaker blad 26.9.2013 (png)