for ansatte, saksbehandlere og ledere

Anleggsverdiregnskap

Statens regnskapsstandard SRS 17 Anleggsmidler omhandler spesifikt virksomhetens eiendeler. Varige og betydelige eiendeler som disponeres av virksomheten kalles for anleggsmidler. De andre eiendelene av lavere verdi og/eller mindre varighet kalles for omløpsmidler.

Anleggsmidler

Et anleggsmiddel kan både være en immateriell eiendel (f.eks programvare) eller et varig driftsmiddel/materiell eiendel. Eksempel på sistnevnte kan være et mikroskop, en PC eller en varebil.

Med varig menes: eiendeler med utnyttbar levetid på 3 år eller mer.

Med betydelig menes: eiendeler med anskaffelseskost på 50.000 kr eller mer.

Vi er pliktig å registrere alle våre eiendeler over en bestemt verdi og levetid. Det gjøres i anleggsregisteret/anleggsmodulen hvor utstyret får tildelt et unikt anleggsnummer.

Unntak:

  • Det finnes noen unntak fra beløpsgrensa som gjelder gruppeaktivering, f.eks innkjøp av kontorinventar. Her er nedre grense 5.000 kr per enhet. Årsaken er aktivering i pool, f.eks at vi registrerer flere anskaffelser av stoler og bord i lag. Samlet vil innkjøpet av kontorstoler og -bord overstige beløpsgrensa på 50.000. Her ser vi på virksomheten ved UiT som helhet
  • Ved UiT har vi pool-aktivering av PC/skjermer (fortrinnsvis ITA), AV-utstyr (f.eks ITA og UMAK), renholdsmaskiner (kun BEA), og kontorinventar (alle enheter)

Kontoklasse1: Eiendeler føres i kontoklasse 1 som gruppert slik:

  • Kontogruppe 10: Patenter, lisenser og programvare
  • Kontogruppe 11: Bygninger, tomter, boliger og infrastruktur
  • Kontogruppe 12: Maskiner, vitenskapelig utstyr, IT- og AV-utstyr, inventar, verktøy og kunst

Et anleggsmiddel skal aktiveres på balansekonto 10*, 11* eller 12*. Ved bestilling (innkjøpsordre) skal det velges korrekt anleggskonto, og det må fylles ut nødvendig anleggsinfo. Når faktura er godkjent på flyt, vil anlegg aktiveres automatisk ved bokføring. Når det er aktivert, vil det bli avskrevet over en bestemt levetid. Det betyr at kostnaden fordeles beløpsmessig jevnt over utnyttbar levetid, den tiden vi benytter oss av utstyret ved UiT.

Unntak:

  • Konto 1070, 1130-1137 og 1210-1211 er anlegg under arbeid
  • For disse konti vil det kun være balanseføring (det lages foreløpig ikke anleggsnummer)

Aktivering skjer først idet anlegget er ferdigstilt og tas i bruk, da flyttes det til anleggskonto med avskrivning

Anskaffelseskost for anleggsmidler består av kjøpspris med tilleggskostnader for å klargjøre driftsmidlet til bruk. Dette kan være frakt, montering, toll og merverdiavgift. Opplæring i bruk av eiendelen og fremtidig service som faktureres samtidig er ikke en del av anleggsmidlet og skal kostnadsføres. Se Kostnadskontroll under for aktuell konto her.
Hvis flere anskaffelser kan sees i sammenheng skal de aktiveres selv om hver enkelt faktura er under kr 50 000.

Anleggsinfo: Når det velges en konto som aktiveres, må det også fylles ut anleggsinformasjon ved bestilling. Obligatoriske felter er merket med en stjerne*. Tilleggsinformasjonen er eiersted, utstyrsgruppe, plassering, servicenummer og servicetag. Er innkjøpet et tillegg til et eksisterende anlegg, skal dette også hakes av og det skal legges inn anleggsnummer. Da vil konteringa på opprinnelig anlegg komme opp. Hakes det ikke av for tillegg, vil bestillinga gå inn som nytt anleggsmiddel, og utstyret vil få neste ledige nummer i anleggsregisteret.

Det går et viktig skille mellom påkostning og vedlikehold:

Påkostning: Anskaffelser som gir et driftsmiddel en varig forbedring eller økt funksjonalitet anses som påkostning og skal aktiveres. Vurderes opp mot kriteriene:
• Forlenget levetid
• Økt kapasitet/ytelse/ funksjonalitet
• Reduserte driftskostnader slik at verdien av den grunn øker.

Vedlikehold:
Anskaffelser som utføres for å bringe utstyret tilbake til den stand det opprinnelig har vært i. Disse skal kostnadsføres på anskaffelsestidspunktet.

UiT har egen rutine for anleggsverdiregnskapet. Her står det mer om definisjoner og kontering som skal benyttes ved bokføring. Se rutine under kapittel Reglement: 


Sist endret: 23.09.2024
Printvennlig innhold: Aktivering av eiendeler

Hver måned kjøres det avskrivninger i anleggsmodulen. Hvert anlegg har fått en bestemt avskrivningsplan samtidig som det ble aktivert. Alle anleggskonti er satt opp med en bestemt avskrivningstid (standard). Det benyttes lineære avskrivninger, dvs at anlegget avskrives med like store beløp over dets levetid. Det kan likevel skje endringer, f.eks at det kommer påkostninger, krediteringer eller justering av levetid. Avskrivninger har ingen resultateffekt, da det føres like beløp på 60** og 395*. Etterhvert som avskrivnger går vil anlegget får redusert sin bokførte verdi, altså anskaffelseskost minus avskrivninger = Bokført verdi. Her er en oversikt over de transaksjoner som skjer ved avskrivning:

 


Sist endret: 23.09.2024
Printvennlig innhold: Avskrivning av eiendeler

Under et anleggsmiddels levetid kan det være behov for å gjøre ulike typer endringer. Alle slike endringer skal meldes inn på eget anleggsskjema av anleggshåndterer på enhet. Det kan være feil ved aktivering, og at anlegget og avskrivningene går på feil koststed. Det kan være at et delprosjekt skal stenges og at utstyr må flyttes, slik at neste avskrivning går på nytt delprosjekt.

Hvis et anlegg er aktivert med feil verdier i konteringsstrengen, så må det evt. reverseres avskrivninger som har gått, og det må lages omposteringsbilag med ny korrekt kontering. Så vil vi aktivere manuelt på nytt anleggsnummer med de korrekte verdiene. Det første anleggsnummeret vil bli kreditert og parkert (da det står i null). Anleggsskema Feil ved aktivering/AKTIVERING skal benyttes

Hvis et delprosjekt skal stenges og det er anleggsmidler aktivert på delprosjektet som står under avskrivning, så må anlegget få endret sine posteringsdimensjonsverdier. Anlegget vil da bli flyttet til annet delprosjekt eller koststed som overtar avskrivningene fremover. Bruk skjema Ny kontering/KONTERING

Det finnes 8 anleggsskjemaer som benyttes for ulike typer korrigeringer. Hvis endringa har kostnadseffekt, går den på flyt til koststedsgodkjenner. Når den er sluttgodkjent går den til behandling hos anleggsregisteroppfølger på Seksjon for Økonomi. Skjemaet arkiveres under fanen historikk på det aktuelle anleggsmiddel.

  • Merk: Anleggsskjema for utrangering skal i tillegg ha Protokoll ved avhending lastet opp som vedlegg (dokumentasjon)
  • Merk: Anleggsskjema for salg skal både ha Salgsprotokoll og Protokoll ved avhending lastet opp som vedlegg (dokumentasjon)

Kontakt anleggshåndterer på din enhet for å gjøre endringer/melde inn anleggsskjema

Anleggsskjema oversikt


Sist endret: 23.09.2024
Printvennlig innhold: Anleggsskjema: Gjøre endring på et anlegg

Avgang av et anleggsmiddel bokføres motsatt av tilgang (aktivering). Ved avgang for et anleggsmiddel finnes det to muligheter, salg eller utrangering. Utrangering ble tidligere også kalt kassasjon. Ved avhending skal eiendelen fjernes fra balansen og anleggsregisteret. Det skal fylles ut en egen protokoll ved avhending, og anleggshåndterer ved enhet skal melde inn via anleggsskjema i Unit4 ERP. Protokollen skal dokumentere beslutningen, og hvordan avgangen er gjennomført. Ved salg av et anleggsmiddel skal salgsprotokoll fylles ut og dokumentere prosessen. Utgående faktura skal føres mot konto 3804. Begge protokollene og kopi av faktura eller annen nødvendig dokumentasjon skal lastes opp som vedlegg til anleggsskjema. Skjemaet går på flyt til godkjenning, og vil ende hos SEKØ som gjennomfører alle nødvendige transaksjoner. Når avhendinga er gjennomført vil anleggsmiddelet få status T.

3802 Salg av anleggsmidler Automatpostering fra anleggsverdiregnskapet  
3804 Salg av anleggmidler via salgsordremodul Salg av brukte anleggsmidler som har vært brukt til formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående mva Jf. Mval § 3-19. Benyttes i salgsordremodulen Denne skal brukes ved salg
3810 Gevinst ved avgang av anleggsmidler Automatpostering fra anleggsverdiregnskapet. Gevinst ved avgang av anleggsmidler  
7801 Tap ved avgang anleggsmidler Benyttes til tap ved salg/avhendede anleggsmidler som er ført i anleggsregisteret  

Skjemaer finnes her: SalgsprotokollProtokoll ved avhending

Her finner du: Retningslinje for kassasjon og avhending av utstyr 

Kontakt anleggshåndterer på din enhet for å gjennomføre avhending


Sist endret: 23.09.2024
Printvennlig innhold: Avhending: Salg eller utrangering

Statens regnskapsstandard/SRS 17 – Anleggsmidler omhandler bokføring av virksomhetens eiendeler og beskriver når et innkjøp skal aktiveres (balanseføres) og avskrives over flere år. En anskaffelse skal aktiveres dersom den samlet har en kostnad på over kr 50 000 og levetid over tre år.

Regnskapsmessig behandling av anleggsmidler

Etter oppsatt prosess for aktivering av anleggsmidler i Unit4 vil konteringen et anleggsmiddel får i regnskapet og i anleggsmodulen være tilsvarende konteringen som er benyttet på innkjøpsordre eller ved behandling av leverandørfaktura. Følgende kontoer er involvert ved bokføring av anleggsmidler og avskrivninger:

Kontogruppe

10xx  Immaterielle eiendeler og lignende
11xx Tomter, bygninger og annen fast eiendom
12xx Transportmidler, inventar og maskiner mv.
215x  Statens finansiering av immaterielle eiendeler og varige driftsmidler (nettobudsjetterte virksomheter)
391x  Inntektsført bevilgning benyttet til investering (debitering) (nettobudsjetterte virksomheter)
60xx  Av- og nedskrivning
395x  Inntektsføring av avsetning knyttet til anleggsmidler (avskrivninger) (nettobudsjetterte virksomheter)

Ved bokføring av faktura på kontoer innenfor kontogruppe 10xx, 11xx eller 12xx vil automatisk prosess for utsatt inntektsføring starte. Det vil si at det samtidig som anleggsmidlet aktiveres vil skje en bokføring på konto 215x og 391x med samme beløp som anskaffelsen. Bokføringen på 391x vil være debet, altså medføre en reduksjon i inntekt i perioden anleggsmidlet bokføres og dermed påvirke resultatet. Senere avskrivninger får ikke resultateffekt. (konto 60xx og 395x benyttes ved avskrivning).

Aktivering på BOA-prosjekter

I forbindelse med aktivering av anlegg på BOA delprosjekt kan det oppstå noen utfordringer på grunn utsatt inntektsføring og automatisk inntektsperiodisering.

Ved aktivering av anlegg kostnadsføres hele kjøpesummen (gjennom reduksjon av inntekt) og periodisering av inntekter bokføres med tilsvarende beløp. Dette kan i noen tilfeller påvirke prosjektets økonomi ved at kontraktsbeløpet går til dekning av hele anskaffelsen og delprosjektene får merforbruk før sluttdato. Når avskrivningen bokføres, har det ingen resultateffekt idet føring på konto 60xx og 395x går mot hverandre.

Tilfeller der bidragsyter dekker hele anskaffelsen

Dersom bidragsyter skal betale hele anskaffelsen kan anleggsmiddel aktiveres på BOA-delprosjekt uten at det oppstår problemer. Kontraktsbeløp vil da være tilpasset anskaffelsen. Merk at BOA-delprosjektet vil få hele anskaffelsen som reduksjon i inntekt på konto 391x i perioden anleggsmidlet aktiveres. Før avslutning må anleggshåndterer på enhet be om ny kontering gjennom anleggsskjema dersom ikke anlegget selges eller utrangeres. Det utføres et bytte av posteringsdimensjonsverdier til delprosjekt som skal overta anleggsmidlet gjennom en flytting av balanseposter (konto 10xx, 11xx, 12xx og 215x).

Tilfeller der bidragsyter dekker deler av anskaffelsen

I de tilfeller der bidragsyter kun dekker deler av anskaffelsen må man vurdere om anleggsmidlet skal belastes på BOA-delprosjektet eller på et internt delprosjekt (100800100 Investeringer anbefales). Det må i begge tilfeller lages en tilleggsføring på konto 916x Driftsmidler godskrevet/belastet.

Konto

9161 Varige driftsmidler godskrevet
9162 Varige driftsmidler belastet
9163 Kjøp av IT og AV-utstyr godskrevet
9164 Kjøp av IT og AV-utstyr belastet

 

Dersom det er nødvendig å se avskrivningskostnaden på BOA-delprosjektet anbefales det å aktivere anleggsmidlet her. Idet kontraktsbeløp ikke tar høyde for at hele anskaffelsen belastes på prosjektet er det nødvendig å lage en tilleggsføring på konto 916x. Slik vil beløpet annet delprosjekt skal dekke, belastes allerede ved anskaffelsen og man unngår et merforbruk på BOA-delprosjekt som ikke er reelt. Det er derfor viktig at det før anskaffelser, som ikke dekkes fullt ut av finansieringskilde, er avtalt internt på enheten hvor restbeløpet skal belastes. Ved avslutning av prosjekt må anleggshåndterer på enhet be om ny kontering til delprosjekt som overtar eierskapet til anleggsmidlet.

Dersom det ikke er nødvendig å se avskrivningskostnad på BOA-delprosjektet anbefales det at anleggsmidlet aktiveres på delprosjekt 100800100 Investeringer (Internt delprosjekt - ordinær drift). Dette delprosjektet er gjennomgående for UiT og vil ikke avsluttes. Anleggsmiddel vil dermed ikke måtte flyttes ved prosjektets slutt. Beløp som skal dekkes av BOA-delprosjekt omposteres også her ved bruk av konto 916x. Kostnad til anleggsmiddel for BOA-prosjekt vil da vises på denne kontoen, og man vil ikke ha mulighet for å se avskrivningskostnader isolert.


Sist endret: 23.09.2024
Printvennlig innhold: Anleggsmidler på BOA - prosjekter
Sist endret: 22.08.2024

Anleggskonti

Gjøres det bestillinger på anleggskonto i 1-serien (alle konti bortsett fra de under arbeid), så vil rekvisisjonen komme tilbake til rekvirent for utfylling av anleggsinformasjon. Dette er påkrevd informasjon og som vil bli lagret på anleggsmiddelet under skillekortet Relasjoner. Her er oversikt over anleggsrelasjoner, hvor noen er obligatorisk (kan variere fra konto til konto), og noen er valgfrie: Oversikt anleggsrelasjoner

Innkjøpsordren vil ikke bli godkjent før obligatoriske felter er fylt ut. Under følger aktuelle balansekonti i kontogruppe 10, 11 og 12. Se her hvilke bestillingsrutiner som gjelder ved UiT og hvordan du melder inn behov

Her er presentasjon av innkjøpsforespørsel mot anleggskonto fra innkjøpsforum februar 2023: 

Konto Kontonavn Beskrivelse / kommentar
1030 Patenter Kjøp av patent. (Anskaffelseskost > kr 50 000 og forventet levetid > 3år). Normal levetid 5 år.
1040   Lisenser / programvare   Kjøp av programvare og programvarelisenser (Anskaffelseskost > kr 50 000 og forventet levetid > 3 år). Årlige lisenskostnader skal utgiftsføres, se konto 6750. Levetid 5 år  
1060 Andre rettigheter Kjøp av andre rettigheter. (Anskaffelseskost > kr 50 000 og forventet levetid > 3 år). F.eks. leieretter, domenerettigheter eller åndsverkrettigheter. Levetid vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Konto Anlegg under arbeid  
1070 Immaterielle eiendeler under utførelse Kjøp av bistand til utvikling av programvare (Anskaffelseskost > kr 50 000 og forventet levetid > 3 år)
     

Sist endret: 23.05.2024
Printvennlig innhold: Kontogruppe 10: Immaterielle eiendeler, patenter, lisenser, programvare o.l

Skriv innhold

Konto Kontonavn Beskrivelse / kommentar
1101 Bygninger - Avskrivningstid 60 år Levetid 60 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1102 Ventilasjon- Avskrivningstid 25 år Levetid 25 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1103 Varme/sanitær - Avskrivningstid 30 år Levetid 30 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1104 Elkraft - Avskrivningstid 25 år Levetid 25 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1105 Tele/Automatisering- Avskrivningstid 10
år
Levetid 10 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1106 Andre installasjoner - Avskrivningstid 30
år
Levetid 30 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
1107 Utendørs - Avskrivningstid 20 år Levetid 20 år. Konteres som hovedregel via anlegg under utførelse
     
Konto Anlegg under arbeid  
1131 Anlegg under utførelse - 2 Bygninger Kostnader ifbm bygningsarbeider ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1132 Anlegg under utførelse - 3 Ventilasjon Kostnader ifbm. Ventilasjons-arbeider og ventilasjonsanlegg ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1133 Anlegg under utførelse - 3 Varme
Sanitær
Kostnader ifbm. Varme og sanitær ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1134 Anlegg under utførelse - 4 Elkraft Kostnader ifbm. Elkraft ved større påkostninger -og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1135 Anlegg under utførelse - 5 Tele og
automatisering
Kostnader ifbm. Tele og automatisering ved større påkostninger - og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1136 Anlegg under utførelse - 6 Andre
installasjoner
Kostnader ifbm. Andre Installasjoner ved større påkostninger - og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1137 Anlegg under utførelse - 7 Utendørs Kostnader ifbm utomhusarbeider ved større påkostninger- og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1138 Anlegg under utførelse - 8 Generelle
kostnader
Kostnader ifbm program, planlegging (arkitekt og konsulenter), administrasjon (prosjekt og byggeledelse etc.), bikostnader (kopiering, reiser etc.), gebyrer (byggesak etc) etc (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1139 Anlegg under utførelse Totalentrepriser Totalentreprise - alle kostnader i totalentreprisen, må dekomponeres manuelt
Konto Kontonavn  Beskrivelse / kommentar
1150 Tomter og andre grunnarealer Kjøp av tomter. Avskrives ikke
1160 Bolig / fritidshus Fast eiendom som benyttes som boliger. Ingen dekomponering. Avskrives ikke
1161 Personalboliger/leiligheter Fast eiendom som benyttes som personalbolig. Ingen dekomponering. Avskrives. Levetid 50 år.
1170 Infrastruktureiendeler Eiendeler som inngår i transport eller kommunikasjonsnettverk som betjener et større geografisk område i fbm bygging av vei/bru, jernbane, flyplass. Avskrivingstid vurderes i hvert enkelt tilfelle

Sist endret: 23.05.2024
Printvennlig innhold: Kontogruppe 11: Tomter, bygninger, annen fast eiendom og infrastruktur
Konto Kontonavn Beskrivelse / kommentar
1200 Maskiner - Avskrivningstid 3 år Anskaffelse av større maskiner og anlegg >kr 50 000 og forventet levetid 3 år skal aktiveres. Avskrives over 3 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6501
1201 Maskiner - Avskrivningstid 5 år Anskaffelse av større maskiner og anlegg >kr 50 000 og forventet levetid 4-5 år skal aktiveres. Avskrives over 5 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6501  
1202 Maskiner - Avskrivningstid 10 år   Anskaffelser av større maskiner og anlegg >kr 50 000 og forventet levetid mellom 6 og 10 år skal aktiveres. Avskrives over 10 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6501
1203 Renholdsmaskiner - Avskrivningstid 5 år   Anskaffelse av større anskaffelser av renholdsmaskiner >kr 50 000 og forventet levetid mellom 3-5 år skal aktiveres. Avskrives over 5 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6503
1204 Vitenskapelig utstyr - Avskrivningstid 4 år   Anskaffelse av større anskaffelser av vitenskapelig utstyr >kr 50 000 og forventet levetid er mellom 3 og 4 år skal aktiveres. Avskrives over 4 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6502  
1205 Vitenskapelig utstyr - Avskrivningstid 8 år   Anskaffelse av større vitenskapelig utstyr > kr 50 000 og forventet levetid er mellom 4 og 8 år skal aktiveres . Avskrives over 8 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6502  
1206 Vitenskapelig utstyr - Avskrivningstid 12 år   Anskaffelser av større vitenskapelig utstyr >kr 50 000 og forventet levetid over 8 år skal aktiveres. Avskrives over 12 år. Mindre driftskjøp føres på konto 6502
Konto Anlegg under arbeid  
1210 Maskiner anlegg under utførelse   Kontoen brukes på prosjekter i forbindelse med større bygging av maskiner/anlegg (fremstilling av egne driftsmidler) frem til det tidspunkt maskinen anlegget er ferdigstilt. Avskrives ikke før etter ferdigstillelse. Etter ferdigstillelse flyttes anlegget til riktig anleggsgruppe. Anleggsmidlet skal avskrives fra det tidspunkt det tas i bruk i virksomheten  
1211 Anlegg under utførelse - Leide bygg Større kostnader til Faste innredninger og bygningsinventar i leide bygg for eksempel, fastmontert kjøkkeninnredning, innvendige vegger ved inndeling i cellekontor, fastmontert laboratorieinnredning.
Konto Kontonavn Beskrivelse / kommentar
1220 Skip/rigger/fly   Anskaffelse av skip, rigger og fly. Avskrivningstid skip/rigger og fly skal vurderes individuelt  
1230 Person- og varebiler- Avskrivningstid 8 år Anskaffelse av personbil og varebil klasse 1 og 2 som skal aktiveres. Avskrivningstid 8 år  
1231 Lastebiler- Avskrivningstid 10 år Anskaffelse av lastebiler som skal aktiveres. Avskrivningstid 10 år  
1240 Andre transportmidler- Avskrivningstid
12 år
Anskaffelse av traktorer, truck, minitraktor etc. som skal aktiveres. Avskrivningstid 12 år  
1250 Inventar 7 år Kostnader til større anskaffelser (>kr 50 000 og forventet levetid på mellom 3 og 7 år) av inventar. Inngår i en gruppe i balansen (poolaktivering). Mindre driftskjøp føres på konto 6540.
Avskrivningstid 7 år  
1251  Inventar 10 år Kostnader til større anskaffelser (>kr 50 000 og forventet levetid mellom 8 og 10 år ). Inngår i en gruppe i balansen (poolaktivering). Mindre driftskjøp føres på konto 6540. Avskrivningstid 10 år  
1260  Påkostning leide bygg - 10 års
leiekontrakt
Leiekontrakt 10 år  
1261  Påkostning leide bygg - 20 års
leiekontrakt
Leiekontrakt 20 år  
1262  Påkostning leide bygg - 30 års
leiekontrakt
Leiekontrakt 30 år  
1270  Verktøy - Avskrivningstid 5 år Anskaffelse av verktøy, redskap instrument m.m. > kr 50 000 og levetid mellom 3 og 5 år som skal aktiveres  
1280 Datautstyr -Avskrivningstid 3 år Anskaffelse av PC og datautstyr med levetid på minst 3 år. Skal vurderes som en gruppe og skal som hovedregelen aktiveres uansett beløp. Mindre enkeltkjøp som harddisker, kabler, mus og annet datatilbehør eller datautstyr med levetid på under 3 år skal kostnadsføres på konto 6550  
1281  AV-utstyr - Avskrivningsutstyr 5 år   Anskaffelse av AV-utstyr med kostpris > kr 50 000 og forventet levetid på mellom 3 og 5 år som skal aktiveres  
1282  Servere og nettverksutstyr -Avskrivningstid 4 år   Anskaffelse av servere og nettverksutstyr med kostpris > 50 000 og levetid mellom 3 og 4 år som skal aktiveres  
1283  Scanner, printer, ol. - Avskrivningstid 3
år
Anskaffelse av scanner, printer, o.l med kostpris > kr 50 000 og forventet levetid på minst 3 år som skal aktiveres  
1284  Simulatorer, ol. til undervisning -Avskrivningstid 5 år Anskaffelse av simulatorer o.l. til undervisning med kostpris > kr 50 000 og forventet levetid mellom 3 og 5 år som skal aktiveres  
1290  Kunst og museumsgjenstander   Kostnader til nyanskaffelse av kunst og museumsgjenstander over kr 50.000 føres her. Avskrives ikke. Antikviteter og kunst til utsmykking i virksomhetens lokaler, samt museumsgjenstander. Kunstverk og museumsgjenstander under kr 50.000 skal kostnadsføres. Det er ikke krav om at kunst som mottas som gaver skal balanseføres.  
     

Sist endret: 23.05.2024
Printvennlig innhold: Kontogruppe 12: Transportmidler, maskiner, inventar, vitenskapelig utstyr, PC mv.

Et anlegg kan kun eies av en enhet. Det betyr at investeringer ikke kan splittes ved innkjøpsordre. Hvis kostnader skal deles, så må anskaffelsen gjøres av en enhet/koststed (eier av anlegget), for så å internfakturere(ompostere) den annen enhet. Da kan man bruke internkontoer i 9-serien for å flytte kostnader/ del av anskaffelsen. 

 Konto  Kontonavn  Beskrivelse/kommentar
 9161 Varige driftsmidler godskrevet   Benyttes til godskriving av varige driftsmidler (anlegg)  
 9162 Varige driftsmidler belastet   Benyttes til belastning av varige driftsmidler (anlegg)  
 9163 Kjøp av IT og AV-utstyr godskrevet   Benyttes til godskriving av IT og AV-utstyr  
 9164 Kjøp av IT og AV-utstyr belastning   Benyttes til belastning av IT og AV-utstyr  
 9165 Påkostninger bygg finansiert internt godskrevet   Benyttes til godskriving av påkostninger bygg finansiert av andre  
 9166 Påkostninger bygg finansiert internt belastet   Benyttes til belastning av påkostninger bygg finansiert av andre  

Sist endret: 23.05.2024
Printvennlig innhold: 9-serien: Ompostering anleggsmidler
Sist endret: 22.08.2024

Opplæring og oversikt

Her følger forskjellig materiell som er brukt til anleggsrelatert opplæring samt oversikt over de som har rollen anleggshåndterer

Cecilie Svendsen

26262800 ITA
Torstein Noralf Masterbakk 26262800 ITA
Stine Punsvik Olsen 26271100 BEA
Martin Thomassen   26271100 BEA
Arne Bølgen 26271100 BEA
Zvonko Mitrovic   31021100 HELSEFAK
Sunniva Stoltz Nordli   31021100 HELSEFAK
Ina Elisabeth Evanger Andersen   31021100 HELSEFAK
Marit Krogstad Hall 32021300 NT-fak
Viktoria Liaimer 32021300 NT-fak
André Olai Pedersen  32021300 NT-fak
Geir Persen 33021600 HSL
Marit Nilsen 33021600 HSL
Irina Goryacheva 33021600 HSL
Tore Haukås 34021800 BFE
Lena Christin Figenschou 34021800 BFE
Øyvind Edvardsen 36010000 JURfak
Tove Gunn Worum 36020100 JURfak
Christin Skjervold 36020100 JURfak
Wenche Lisbeth Berg Kvernelv 38021400 IVT-fak
Sonja Skoglund 41010000 UMAK
Nina Kristine Andersen 41010000 UMAK
Galina Idigesheva 41020000 UMAK
Ovlla Revheim Østby 41020000 UMAK
Lotte Dahl 45010000 UB
Hege Anita Hansen 45010000 UB
     

Anleggshåndterer skal være et kontaktpunkt for sentraladm. Ved evt endringer på anleggsmiddel, så skal hen gjøre det ved hjelp av anleggsskjema som sendes sentraladm.


Sist endret: 21.08.2024
Printvennlig innhold: Oversikt anleggshåndterer ved enhet
Sist endret: 20.08.2024

Kontroller

Det skal gjennomføres ulike kontroller for å sikre at anskaffelser/investeringer blir ført riktig og i henhold til SRS17 og UiTs interne retningslinjer. Kontrollene gjøres både sentralt og på enhet.

Alle bilag som er kontert mot balansekonto 10**, 11** og 12** vil stoppe i Etterkontroll sentralt. Dette for å sikre at våre interne rutiner følges og at behandling av anleggsmidler følger Statens regnskapsstandard nr 17. I Etterkontroll gjøres det bl.a kontroll av beløpsgrense og konto som er brukt. Ved feil må det korrigeres, og bilaget kan bli avvist til attestant for ny godkjenning. Hvis bilaget ikke kvalifiserer til anleggsregistrering vil det bli avvist til attestant for kostnadsføring

Her er kan du se "hvor" Etterkontrollen inntreffer:

Illustrasjon Bilag i Etterkontroll.pdf


Sist endret: 21.05.2024
Printvennlig innhold: Etterkontroll anleggsfaktura

Hver måned gjennomføres det et uttrekk på utvalgte kosnadskonti i 6-serien. Dette for å sikre at det ikke føres noe her som burde vært anleggsført. Hvis vi finner investeringer som er feilkontert, tas det kontakt med anleggshåndterer på enhet eller aktuell innkjøper for avklaring. Bilaget må omposteres fra kostnadskonto over til korrekjt anleggskonto. Det vil da gå til manuell aktivering, som utføres sentralt. Her er oversikt over de konti som blir kontrollert månedlig

Konto Kontonavn Beskrivelse/kommentar
6422 Leie programvare lisenser Leiekostnad ved leie av programvare. F. eks. Faste årlige lisensavgifter for bruken av programvare (Software)
6501 Maskiner Anskaffelse av motordrevet verktøy og maskiner som ikke skal balanseføres
6502 Faglig-, vitenskapelig-, og
undervisningsutstyr
Anskaffelse av faglig-, vitenskapelig- og undervisningsutstyr til bruk i lab., verksted o.l som ikke skal balanseføres
6503 Renholdsmaskiner Anskaffelse av renholdsmaskiner som ikke skal balanseføres
6510 Verktøy Anskaffelse av hånd- og spesialverktøy, f.eks. test og målerverktøy, verktøy for lab, verksted og eiendomsdrift som ikke skal balanseføres (ansees som forbruksmateriell)
6513 IT- og AV- utstyr Kjøp av kamera, TV, video, projektor, høyttalere, switcher, rutere, servere, eksterne harddisker og annet IT- og audiovisuelt utstyr som ikke skal balanseføres
6520 Programvare Kjøp av dataprogrammer (Software) som ikke skal balanseføres
6540 Inventar og utstyr Anskaffelse av inventar og utstyr, f.eks. møbler, lab-innredning, hyller, reoler o.l., samt mindre utstyr som gardiner, kjøkkenutstyr, løse lamper mm. som ikke skal balanseføres
6541 Samlings-, utstillings- og
forskningsgjenstander
Anskaffelse av samlings-, utstillings- og forskningsgjenstander som ikke skal balanseføres
6550 Mobiltelefoner, nettbrett og
datamaskiner
Kjøp av mobiltelefoner, nettbrett, datamaskiner og tilhørende utstyr som skrivere, kopimaskiner, multimaskiner som ikke skal balanseføres
6561 Andre kontormaskiner Kjøp av kontormaskiner som ikke passer i de andre konti. F.eks. lamineringsmaskin, innbindingsmaskin, frankeringsmaskin
6580 Forbruks- og driftsmateriell,
lab./verksted
Innkjøp av forbruks- og driftsmateriell til forskning mm i lab./verksted
6583 Undervisningsmateriell Innkjøp av materiell som skal brukes ved undervisninger
6660 Service/vedlikehold/reparasjon av maskiner/utstyr /inventar Kostnader, både materialer og arbeid, til reparasjon av skade og løpende vedlikehold av maskiner/utstyr/inventar. Både faste serviceavtaler og tilfeldig service føres her også
6710 Konsulenttjenester til utvikling av
programvare, IKT-løsninger, mv.
Kjøp av eksterne tjenester til utvikling av IKT-løsninger og programvare
6750 Kjøp av løpende tjenester til IKT Kostnader til løpende serviceavtaler for programvare og IKT-løsninger 
6803 Datarekvisita Kjøp av datarekvisita, bl.a. toner, minnepinner m.m.
     
6791* Kjøp av fremmede tjenester  *Opplæring i bruk av anleggsmiddel kan plasseres her

Sist endret: 20.09.2024
Printvennlig innhold: Kostnadskonti - kontroll

Tekst vil komme (høst 2024)


Sist endret: 07.08.2024
Printvennlig innhold: Årlig kontroll av anleggsmidler (på enhet)

Konto 1070, 1130-1137 og 1210-1211 er anlegg under arbeid For disse konti vil det kun være balanseføring (det lages foreløpig ikke anleggsnummer)

Konto Kontonavn Beskrivelse/kommentar
1070 Infrastruktureiendeler Kjøp av bistand til utvikling av programvare (Anskaffelseskost > kr 50 000 og forventet levetid > 3 år)
1210 Maskiner anlegg under utførelse   Kontoen brukes på prosjekter i forbindelse med større bygging av maskiner/anlegg (fremstilling av egne driftsmidler) frem til det tidspunkt maskinen anlegget er ferdigstilt. Avskrives ikke før etter ferdigstillelse. Etter ferdigstillelse flyttes anlegget til riktig anleggsgruppe. Anleggsmidlet skal avskrives fra det tidspunkt det tas i bruk i virksomheten  
Konto Kun BEA kan kontere her  
1131 Anlegg under utførelse - 2 Bygninger Kostnader ifbm bygningsarbeider ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1132 Anlegg under utførelse - 3 Ventilasjon Kostnader ifbm. Ventilasjons-arbeider og ventilasjonsanlegg ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1133 Anlegg under utførelse - 3 Varme
Sanitær
Kostnader ifbm. Varme og sanitær ved større påkostninger. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1134 Anlegg under utførelse - 4 Elkraft Kostnader ifbm. Elkraft ved større påkostninger -og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1135 Anlegg under utførelse - 5 Tele og
automatisering
Kostnader ifbm. Tele og automatisering ved større påkostninger - og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1136 Anlegg under utførelse - 6 Andre
installasjoner
Kostnader ifbm. Andre Installasjoner ved større påkostninger - og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1137 Anlegg under utførelse - 7 Utendørs Kostnader ifbm utomhusarbeider ved større påkostninger- og byggeprosjekter. (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1138 Anlegg under utførelse - 8 Generelle
kostnader
Kostnader ifbm program, planlegging (arkitekt og konsulenter), administrasjon (prosjekt og byggeledelse etc.), bikostnader (kopiering, reiser etc.), gebyrer (byggesak etc) etc (Ref. NS3453 Spesifikasjon av kostnader i byggeprosjekt)
1139 Anlegg under utførelse Totalentrepriser Totalentreprise - alle kostnader i totalentreprisen, må dekomponeres manuelt
Konto Kun BEA kan kontere her  
1211 Anlegg under utførelse - Leide bygg Større kostnader til Faste innredninger og bygningsinventar i leide bygg for eksempel, fastmontert kjøkkeninnredning, innvendige vegger ved inndeling i cellekontor, fastmontert laboratorieinnredning.

Aktivering skjer først idet anlegget er ferdigstilt og tas i bruk, da flyttes det til anleggskonto med avskrivning.

  • Det er anleggshåndterer på enhet som må følge opp sine investeringer og gi beskjed når anlegget er ferdigstilt. Det skal meldes inn via anleggsskjema, og nødvendig dokumentasjon kan legges ved.
  • For BEA gjelder egne rutiner. Her gjøres det et uttrekk av alle bilag som ligger på konti 113* og som må gjennomgås hvert tertial. De prosjektene som er ferdigstilt vil da bli ompostert og aktivert.

Sist endret: 09.08.2024
Printvennlig innhold: Kontroll av anlegg under arbeid
Sist endret: 16.05.2024

Reglement og rutiner

Statens regnskapsstandard som gjelder anleggsmidler finner du her:

Interne rutine finnes her: 

Ved innføring av ny økonomimodell og de nye BOTT ØL-løsningene fra 1.1.2022 ble det laget to dokumenter:

Sist endret: 20.09.2024
Anleggsverdiregnskap