Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 (deltid) - årsstudium

STUDIESTED: Tromsø

Er du glad i å arbeide med mennesker og har skolefag du er spesielt interessert i? Da er denne veien til lærerutdanning et godt tilbud til deg!

Fakta

Varighet:2 År
Studiested: Tromsø
Studiepoeng:60
Gradsnavn:
Opptakskrav:
Søknadsfrist:15. april 2017
Søknadskode:
Søk studiet

NB! Ikke opptak i 2018. I 2019 endres opptakskravet til krav om master

 


Praktisk-pedagogisk utdanning består av pedagogikk, 30 studiepoeng, fagdidaktikk, 30 studiepoeng, og praksis som inngår i pedagogikk og fagdidaktikk. Det legges stor vekt på å integrere de tre delene.

I pedagogikk og fagdidaktikk vil studentene få både kunnskap om det formelle grunnlaget for opplæring og teoretisk kunnskap og redskaper som vil gi dem kompetanse i å planlegge, lede og vurdere læring. I andre del av PPU vil endring og utvikling bli særlig vektlagt gjennom innføring i aksjonslæring/aksjonsforskning.

Det vil bli gitt innføring i samisk ungdoms rett til opplæring i tråd med styringsdokumentene og i samiske forhold.

I praksisopplæringens første del skal studentene under kyndig veiledning prøve ut sentrale arbeids- og vurderingsformer og få trening i å lede læringsprosesser. I del to skal studentene videreutvikle sin kompetanse i og lede læringsprosesser og få trening i å planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid.

Yrkesetisk kompetanse inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse.

Kunnskap

Kandidaten har;

  • inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot trinn 8-13
  • solid forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • solid kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i to fag

Ferdigheter

Kandidaten kan;

  • planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
  • lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Universitets- og/eller høgskoleutdanning med 2 relevante skolefag hvert på minst 60 studiepoeng og tilsammen minst 180 studiepoeng.

Opptak skjer under forutsetning av at det kan gis relevant tilbud i fagdidaktikk og i praksis.

I tillegg til overnevnte opptakskrav må søkere legge frem politiattest, jamfør Forskrift om opptak til høyere utdanning, Kapittel 6.

Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier, læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy. All undervisning og praksis er obligatorisk.

Studentene vil bli vurdert både i praksis og i profesjonsfaget i hver hoveddel av studiet. Praksis må være bestått før eksamen i profesjonsfaget kan avlegges.

Vurderingsuttrykket er A-F i alle deler av studiet. Se den enkelte emneplan.

Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til § 1 og 2 i Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.

Det inngår 35 dager praksis (7 hele uker) i hver del. Studentene skal ha praksis på ungdomsskole og i videregående opplæring. Praksis i del 2 vil ha et særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar. Se den enkelte praksisplan.

Målgruppen er studenter som vil bli lektorer og undervise på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Utdanningen kan også gi grunnlag for annet arbeid som informasjonsarbeid, kommunikasjonsrådgivning, voksenopplæring, skolerådgiving og skoleledelse.


Kontakt

May Jensen


Seniorkonsulent
Telefon: +4777645286 Mobil: +4746639237 may.jensen@uit.no

RITA JENSEN

Jensen, Rita Elisabeth


Rådgiver
Telefon: +4777660707 rita.e.jensen@uit.no


Spørsmål angående opptak?
Send e-post til ilp-opptak@uit.no
Krav til norsk og engelsk for søkere med utenlandsk utdanning
Les mer om dette her.
Skip to main content