Er du glad i å arbeide med mennesker og har skolefag du er spesielt interessert i? Da er denne veien til lærerutdanning et godt tilbud til deg!
Fretelliere, Emmanuel
Studiekonsulent utdanning og eksamen
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 er et deltidsstudium over 4 semestre, med et omfang på 60 studiepoeng fordelt på to studieår.
Utdanningen består av pedagogikk, 30 studiepoeng, fagdidaktikk, 30 studiepoeng, og praksis. Det legges stor vekt på å integrere de tre delene.
I pedagogikk og fagdidaktikk vil studentene få både kunnskap om det formelle grunnlaget for opplæring og teoretisk kunnskap og redskaper som vil gi dem kompetanse i å planlegge, lede og vurdere læring. I andre del av PPU vil endring og utvikling bli særlig vektlagt gjennom innføring i aksjonslæring/aksjonsforskning.
Det vil bli gitt innføring i samisk ungdoms rett til opplæring i tråd med styringsdokumentene og i samiske forhold.
I praksisopplæringens første del skal studentene under kyndig veiledning prøve ut sentrale arbeids- og vurderingsformer og få trening i å lede læringsprosesser. I del to skal studentene videreutvikle sin kompetanse i og lede læringsprosesser og få trening i å planlegge og gjennomføre utviklingsarbeid.
Yrkesetisk kompetanse inngår i alle sider ved lærerarbeidet. Studentene vil få innføring i kravene til lærerens yrkesutøvelse.
Kunnskap
Kandidaten har;
- inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot trinn 8-13
- solid forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- solid kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i to fag
Ferdigheter
Kandidaten kan;
- planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap
- lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Målgruppen er studenter som vil bli lektorer og undervise på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Utdanningen kan også gi grunnlag for annet arbeid som informasjonsarbeid, kommunikasjonsrådgivning, voksenopplæring, skolerådgiving og skoleledelse.
Semester | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | 10 studiepoeng | |||
1. semester og 2. semester |
For studenter som ved opptak er kvalifisert til å få tilbud om to fagdidaktiske fag: PFF-502X (fagdidaktikk 1) PFF-502X (fagdidaktikk 2) For studenter som ved opptak er kvalifisert til å få tilbud om kun ett fagdidaktisk fag: PFF-502X (fagdidaktikk) PFF-504X (fordypning i fagdidaktikk) |
|||||
3. semester og 4. semester |
For studenter som ved opptak er kvalifisert til å få tilbud om to fagdidaktiske fag: PFF-5029 PFF-5017 (praksis del 2) PFF-503X (fagdidaktikk 1) PFF-503X (fagdidaktikk 2) For studenter som ved opptak er kvalifisert til å få tilbud om kun ett fagdidaktisk fag: PFF-5029 PFF-5017 (praksis del 2) PFF-503X (fagdidaktikk) PFF-50XX (fordypning i fagdidaktikk) |
Søknadsfrist 1. november 2021
- En mastergrad, jf. forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringslova kapittel 14
- Minimum 60 studiepoeng innenfor minst ett av de fagdidaktiske fagene som tilbys i utdanningen. Sjekk spesifisering av opptakskrav for fagdidaktikk her
Det legges opp til et bredt undervisningsrepertoar med forelesninger, individuelle studier, læring i grupper og undervisnings- og læringsformer ved hjelp av digitale verktøy. All undervisning og praksis er obligatorisk.
Studentene vil bli vurdert både i praksis og i profesjonsfaget i hver hoveddel av studiet. Praksis må være bestått før eksamen i profesjonsfaget kan avlegges.
Vurderingsuttrykket er A-F i alle deler av studiet. Se den enkelte emneplan.
Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til § 1 og 2 i Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Det inngår 35 dager praksis (7 hele uker) i hver del. Studentene skal ha praksis på ungdomsskole og i videregående opplæring. Praksis i del 2 vil ha et særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar. Se den enkelte praksisplan.
Norsk