vår 2025
LER-1510 Mat og helse fellesemne - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. og 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-1503 Mat og helse fellesemne 15 stp
LER-1504 Mat og helse fellesemne 15 stp
LER-1512 Mat og helse 5-10 15 stp
LER-1514 Mat og helse fellesemne 10 stp

Innhold

  • Om grunnleggende ferdigheter i faget mat og helse
  • Mat og måltidstradisjoner i forhold til ulike kulturer, høgtider og religioner
  • Produksjon av internasjonale, moderne og tradisjonelle matretter
  • FoU

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om:

  • Kulturelt mangfold
  • Fagdidaktikk
  • Skolemåltidet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Didaktisk planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning, også med tanke på utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
  • Bruke relevante digitale verktøy
  • Bruke fagbegreper og anvende forskningsbasert kunnskap
  • Bruke vurdering som del av læringsarbeidet og legge til rette for elevenes egenvurdering
  • Matfaglig metodisk praktisk arbeid

Kompetanse

Studenten:

  • Kan gjennomføre undervisning og læring i faget samt forstå, utvikle og utøve egen profesjonalitet i faget
  • Skal ha innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger
  • Skal kunne bruke faget som danningsarena og å utjevne sosiale ulikhet i kosthold og helse

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

  • PBL - problembasert læring
  • Didaktisk refleksjon
  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Studentbasert undervisning
  • Praktisk metodisk matfaglig arbeid

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Prosjektskisse Godkjent – ikke godkjent
Undervisningsopplegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 70% obligatorisk deltakelse på all undervisning
  • Prosjektskisse
  • Undervisningsopplegg. Arbeidskravet går ut på å utvikle og gjennomføre et didaktisk undervisningsopplegg forankret i LK-2020. Det skal også være fokus på grunnleggende matfaglige teknikker. Didaktisk refleksjon av undervisningsopplegg med vekt på vurdering. Oppgavens omfang 3000-4000 ord.

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Gruppefremlegg basert på FoU-arbeidet med PBL som metode på 15-20 minutter, avhengig av antall studenter på gruppa. Etter gruppepresentasjonen gjennomføres en individuell muntlig høring på 5 min.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-1510
  • Tidligere år og semester for dette emnet