høst 2022
PED-1012 Lærevansker i individ- og systemperspektiv - 20 stp

Sist endret: 28.09.2022

Emnetype

Emnet er obligatorisk på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk. Emne kan tas som valgemne i bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan ikke tas som enkeltemne. 

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv 10 stp

Innhold

Undervisningen vil gi en innføring i temaene: 

  • begrepene læring og lærevansker. 
  • ulike teoretiske perspektiver på lærevansker. 
  • spesifikke lærevansker som språk- og kommunikasjonsvansker: lese- og skrivevansker, matematikkvansker 
  • generelle lærevansker som utviklingshemming og autismespekterforstyrrelser 
  • sosiale og emosjonelle vansker 
  • syns- og hørselstap. 

Emnet vil gi et innblikk i lærevansker hos barn og unge i gruppene som er nevnt ovenfor og i grupper med sammensatte vansker. Det vil bli gitt en oversikt over vanskenes ytringsformer, årsaksforhold og tiltak.  


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte: 

Kunnskaper om: 

  • ulike lærevansker hos barn og unge 
  • ytringsformer, omfang og årsaksforhold av ulike lærevansker 
  • forebygging av og tiltak for ulike lærevansker 
  • sentrale begreper knyttet til lærevansker  
  • Sentrale lov og avtaleverk 

Ferdigheter: 

  • kunne redegjøre skriftlig og muntlig for problemstillinger fra det spesialpedagogiske fagfeltet. 
  • kunne identifisere ulike kategorier av lærevansker og legge til rette for tiltak i forhold til disse. 
  • Kunne utarbeide tiltaksplan knyttet til lærevansker 

Kompetanse: 

  • gjøre rede for og kritisk diskutere lærevansker og individuelle behov. 
  • planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer. 
  • søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i fagfeltet 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisning der forelesning, seminarer og studentaktive læringsformer inngår. Omfang om lag 80 timer.  

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 1/2 2 Dager A–E, stryk F
Muntlig eksamen 1/2 A–E, stryk F
Obligatoriske arbeidskrav – Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
Individuell skriftlig innlevering Godkjent – ikke godkjent
Tiltaksplan Godkjent – ikke godkjent

Mer info om arbeidskrav

  • Individuell skriftlig innlevering over oppgitt tema, om lag 1200 ord 
  • Utarbeide og faglig og etisk begrunne en tiltaksplan for en valgt lærevanske, gjøres i gruppe

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

  • Individuell muntlig eksamen, med vekt på hjemmeeksamen og pensum 

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. 
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: PED-1012
  • Tidligere år og semester for dette emnet