høst
2022
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp
Innhold
Matematikkens historie, matematikkens rolle i samfunnet, matematikk knyttet til samisk tradisjonskunnskap, matematikk som menneskelig aktivitet, vurdering i matematikk, hva er matematikk, matematikk i tverrfaglige prosjekter, læreplanen i matematikk- herunder også samisk læreplan og samisk læringsplakat, grunnleggende ferdigheter i matematikk i relasjon til hypotetisering, matematisk argumentasjon og generalisering, hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien, internasjonale undersøkelser i matematikk.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper Studenten har kunnskap om:
- matematikk som menneskelig aktivitet, og matematikkens historie og rolle i samfunnet, deriblant hvordan begreper og arbeidsmåter har endret seg gjennom historien.
- matematikk som et mangfoldig menneskelig kulturuttrykk, herunder samisk tradisjonskunnskap.
- utfordringer ved vurdering i matematikk som skyldes at faget er sammensatt og består bl.a. både av tankeprosesser, begrepsforståelse og tekniske ferdigheter.
- sentrale matematiske praksiser som mønstergjenkjenning, og formulere og formalisere hypoteser og argumenter.
- læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikk
Ferdigheter Studenten kan
- anvende læreplanens overordnete formål med matematikkfaget i design og implementering av undervisning, herunder tilrettelegge for ulike matematiskearbeidsformer.
- gjenkjenne ulike aspekter ved matematikk i matematikkoppgaver og læreplanmål, og diskutere dette i lys av matematikkdidaktisk teori
- inkludere grunnleggende ferdigheter i egendesignete undervisningsopplegg, spesielt muntlige og digitale ferdigheter
- reflektere over utfordringer ved vurdering i matematikk i ungdomsskole og videregående skole på bakgrunn av pensumlitteratur og egne erfaringer fra praksis
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 20 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Oppgave | Innlevering: 05.12.2022 kl. 13:00 | 1 Semester | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Tilstrekkelig oppmøte | Godkjent – ikke godkjent | ||
Muntlig presentasjon av semesteroppgave | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: PFF-2026
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Spørsmål om emnet
- E-post: studie-hsl-ilp@hjelp.uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet