vår
2022
SVF-3210 Vitenskapelig prosjektdesign og kvalitative metoder - 10 stp
Innhold
Emnet har som mål å gi studentene en innføring i ulike kvalitative metoder og vitenskapelig prosjektdesign. Studentene vil lære om ulike kvalitative metoder og i hva som avgjør valg av metode. Videre vil studentene lære hvordan man planlegger og samler inn ulike typer kvalitative data. De vil også få en innføring i analyse og presentasjon av kvalitative data. Fokus vil være på hvordan man anvender kvalitativ metode i en masteroppgave.Hva lærer du
Etter bestått emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten …
- kan forklare hva kvalitativ vitenskapelig metode er og hvorfor dette er en viktig del av vitenskap.
- kan gjøre rede for ulike typer kvalitativ datainnsamling og analyse.
- Kan presentere resultat av kvalitativ datainnsamling og analyse
- forstår sammenhengen mellom teori og metode.
Ferdigheter
Studenten …
- kan definere forskningsmål, formulere problemstillinger og utvikle forskningsdesign.
- kan vurdere hensiktsmessige metoder for datainnsamling og gjøre selvstendige valg av metode.
- kan kritisk vurdere andres forskningsdesign ut fra tema, problemstilling og metodevalg.
- kan vurdere etiske problemstillinger knyttet til prosjektgjennomføringen.
Generell kompetanse
Studenten …
- forstår betydningen av kvalitativ, vitenskapelig metode, kjenner til ulike former for kvalitativ datainnsamling og er i stand til å velge ut, bruke og gjøre rede for valg av kvalitativ metode.
Eksamen
En fire ukers individuell hjemmeeksamen som teller 100 %.
Bokstavkarakterer: A – E, F – stryk.
Studenter som ikke har bestått, eller har gyldig fravær ved siste ordinære eksamen tilbys kontinuasjons-/utsatt eksamen tidlig i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav. En individuell obligatorisk innleveringsoppgave som må være godkjent for å få adgang til eksamen.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: SVF-3210
- Ansvarlig enhet
- Institutt for teknologi og sikkerhet
- Tidligere år og semester for dette emnet