høst 2021
BED-3076 Forbrukeratferd - 10 stp

Sist endret: 30.03.2022

Emnetype

Emnet kan ikke tas som masterenkeltemne.

Innhold

Innhold

  • Overordnede teorier på forbrukeratferd
  • Service dominant logic
  • Ulike typer kjøpsbeslutninger
  • Kognitive skjevheter i beslutningstaking og mentale snarveier
  • Vaner
  • Effekten av produktmerking på forbrukeratferd
  • Bærekraftig forbruk
  • Eksponering, persepsjon og oppmerksomhet
  • Bevegelsesmønster i butikk
  • Faktorer som påvirker valg av butikkformat og besøksfrekvens
  • Følelser og atmosfære i kjøpsbeslutninger
  • Forbrukeratferd på nett
  • Ikke-planlagte kjøp og impulskjøp.
  • Dulting og tjenestedesign
  • Forbrukeratferd i kriser og nedgangstider


Hva lærer du

Emnet gir en innføring i forskning på utvalgte temaer innenfor forbrukeratferd. Etter å ha fullført og bestått emnet skal kandidaten ha utviklet følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

 

Kandidaten

  • har en bred og generell kunnskap om forskning i forbrukeratferd (ulike perspektiver) og en dybdekunnskap om et avgrenset tema
  • har kunnskaper og forståelse for hvordan praktiske problemstillinger kan forankres i teoretiske begreper, teorier og modeller innen forbrukeratferd.

 

Ferdighet

 

Kandidaten

  • kan benytte teoretiske tilnærminger i faget til å løse markedsmessige utfordringer bedriften står overfor på en reflektert og kritisk måte.
  • kan reflektere kritisk over ulike aspekter ved forbrukernes atferd.
  • kan formidle faglige resonnementer og vitenskapelig innsikt i skriftlig form. 
  • kan gjennomføre en selvstendig avgrenset oppgave knyttet til en aktuell problemstilling i emnet.

 

Generell Kunnskap

 

Kandidaten

  • kan fremskaffe vitenskapelig og forskningsbasert kunnskap fra ulike faglige kilder om forbrukeratferd.
  • kan på selvstendig grunnlag kunne fortsette egen kompetanseutvikling og faglig fordypning innenfor forbrukeratferd.
  • kan fremskaffe, analysere og kommunisere data om forbrukeratferd i til beslutningsformål
  • Kunne kommunisere med ulike målgrupper om faglige og anvendte problemstillinger, analyser, konklusjoner og anbefalinger innenfor forbrukeratferd.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner. Noen av forelesningene vil være på engelsk.

Eksamen

Arbeidskrav:

Emnet har to arbeidskrav som må godkjennes for å få tilgang til å gå opp til skriftlig skoleeksamen. Arbeidskrav 1 er en individuell oppgave hvor en skal legge fram en av forskningsartiklene på pensum som ett ledd i forelesningene i emnet.

Arbeidskrav 2 løses individuelt eller i gruppe på to, hvor en skal skrive en oppgave som redegjør for relevant litteratur innenfor ett av de utvalgte temaene i emnet.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.

Eksamen:

Skriftlig skoleeksamen over 4 timer (teller 100% av karakteren), bokstavkarakter A-E, F er stryk.


  • Om emnet
  • Studiested: Harstad | Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-3076
  • Tidligere år og semester for dette emnet