vår
2021
LER-1311 Naturfag 1-7 - 15 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, fysikk og kjemi. Elevers begynneropplæring i naturfag vektlegges, hvor blant annet forskerspiremetodikk samt det å øve opp ferdigheter i observasjon av naturfenomener, står sentralt. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og samisk tradisjon er belyst innen utvalgte områder. Didaktiske problemstillinger tas opp sammen med det faglige innholdet i emnet.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om elektriske kretser, magnetisme og nordlys
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- grunnleggende kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om de grunnleggende ferdighetenes betydning i naturfag, spesielt i lesing, skriving og regning.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt laboratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
- legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet.
- vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag
- ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Tre godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
- En flervalgsprøve
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En 4-timers skriftlig skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum. Kandidaten vil bli prøvd i alle disipliner i emnet (kjemi, fysikk og didaktikk) og må få ståkarakter i samtlige disipliner for å bestå eksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1311
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
-
Marita Ernstsen
Studiekonsulent førstelinjetjenesten og utdanning
+4778450199
marita.ernstsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet