Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2021
LER-1311 Naturfag 1-7 - 15 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om regler for helse, miljø og sikkerhet (HMS) ved praktisk undervisning i naturfag
- grunnleggende kunnskap om elektriske kretser, magnetisme og nordlys
- grunnleggende kunnskap i astronomi med vekt på solsystemet og stjerner og stjernehimmel i norsk og samisk tradisjon
- grunnleggende kunnskap om bølger og lyd.
- grunnleggende kunnskap om energiformer og energioverføringer.
- grunnleggende kunnskap om atommodeller, grunnstoffer og periodesystemet.
- grunnleggende kunnskap om partikkelmodellen.
- grunnleggende kunnskap om oppbygging og egenskaper til stoffer og kjennskap til noen kjemiske reaksjoner.
- grunnleggende kunnskap om stoffmengde og støkiometriske beregninger i kjemi.
- kunnskap om hverdagsforestillinger i naturfag.
- kunnskap om de grunnleggende ferdighetenes betydning i naturfag, spesielt i lesing, skriving og regning.
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjennomføre naturfagundervisning i henhold til gjeldende HMS-forskrifter, håndtere enkelt laboratorieutstyr og lage løsninger med gitt konsentrasjon.
- legge til rette for utforskende undervisning i naturfag på barnetrinnet.
- vurdere elevenes læring på barnetrinnet i ulike undervisningssituasjoner.
- integrere de grunnleggende ferdighetene i naturfagundervisningen.
Kompetanse
Studenten skal:
- kunne ta begrunnede valg for å skape gunstige læringssituasjoner for elevene, blant annet gjennom opplevelser og aktiviteter
- vise refleksjonsevne omkring planverk og didaktiske aspekter ved det å undervise i naturfag
- ha et solid grunnlag for å reflektere rundt begynneropplæring i naturfag
- bruke elevvurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Studentene vil arbeide med faglig teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og læringsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminar.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- Tre godkjente arbeid i forbindelse med forsøk og praktisk aktivitet
- En flervalgsprøve
- 70 % deltakelse på undervisning
Eksamen består av:
- En 4-timers skriftlig skoleeksamen der kandidaten kan bli prøvd i hele pensum. Kandidaten vil bli prøvd i alle disipliner i emnet (kjemi, fysikk og didaktikk) og må få ståkarakter i samtlige disipliner for å bestå eksamen.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.