Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Målet er å oppnå en dyp og detaljert kunnskap i den matematikken som blir undervist på 5.-10. trinn. Særlig viktig er det å forstå sammenhenger og oppbygging, kunne grunngi metoder og regler, og ha evne til å resonnere og argumentere. Undervisninga vil fokusere lite på tradisjonell oppgaveløsning og mer på utforsking, diskusjon og begrunnelser.
Studenten har kunnskap om:
- algebra og funksjoner
- Geometri og måling
- Statistikk og sannsynlighet
- Felles for alle matematikkemnene
Ferdigheter
Studenten kan:
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet: Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis: For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
Eksamen består av to skriftlige eksamener:
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.Begge eksamenene må være bestått for å få godkjent emnet.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.