høst 2019

BED-1004 Markedsføring - 10 stp

Sist endret: 14.08.2019

Ansvarlig fakultet

Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi

Studiested

Tromsø | Alta | Harstad | Narvik |

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret.

1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemner lavere grad (ikke realfag)

Innhold

Kurset presenterer sentrale begreper og modeller innen markedsføringsfaget. Kurset tar opp temaer som etikk, organisasjonenes samfunnsansvar, kjøpsatferd, markedssegmentering og målgrupper, relasjonsmarkedsføring, produktutvikling og produktpolitikk, distribusjon, prispolitikk og kommunikasjon. Kurset gir en innføring i hvordan man best mulig skal systematisere og koordinere organisasjonens markedsarbeid.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper:

  • Ha kunnskap om markedsføring som fag og dets betydning for ulike typer organisasjoner.
  • Ha kunnskap om etiske, sosiale og samfunnsmessige konsekvenser av organisasjonens verdiskapning og markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om bedriftsinterne og ulike markedsrelaterte forhold (eksterne) som påvirker organisasjonens beslutninger.
  • Forstå markedsføringens viktigste funksjoner.
  • Ha kunnskap om ulike faser i organisasjonenes markedsarbeid.
  • Ha kunnskap om hvordan organisasjoner planlegger og gjennomfører sentrale markedsaktiviteter.
  • Ha kunnskap om de viktigste gruppene av markedsføringsvirkemidlene.
  • Ha kunnskap om hvor viktig samspillet mellom den enkelte ansatte og den enkelte kunde er for organisasjonens måloppnåelse, verdiskapning og lønnsomhet.

 

Ferdigheter:

  • Kunne formidle en kritisk tilnærming til markedsføring og organisasjonens virkemiddelbruk (bruk av ressurser).
  • Kunne være med å utvikle og gjennomføre aktiviteter som vil tilføre kundene, organisasjonen og samfunnet verdi, samtidig som hensynet til miljø, ressursen og langsiktig bærekraft blir ivaretatt.
  • Kunne være med på å utvikle organisasjonens markedsplan.
  • Kunne være med på å gjennomføre ulike markedsaktiviteter.
  • Kunne gjennomføre en analyse av de viktigste forholdene som påvirker organisasjonens effektivitet og derigjennom lønnsomhet.

 

Generell kompetanse:

  • Kunne gjøre egne kritiske refleksjoner i forhold til markedsføringsfaget betydning både for organisasjonens måloppnåelse, miljøets, forbrukernes og samfunnets langsiktige interesser.
  • Kunne forstå gjennomføringen og konsekvensene av organisasjonens markedsarbeid med bakgrunn i organisasjonens miljø- og samfunnsansvar
  • Kunne arbeide selvstendig med å utvikle markedsaktiviteter med utgangspunkt i de markedsmessige utfordringene organisasjonens står overfor.
  • Kunne bidra til økt systematisk og bevisst tenkning omkring verdiskapning og markedsføring i organisasjonen.
  • Kunne bidra i en etisk vurdering av organisasjonens markedsarbeid.
  • Kunne bidra i diskusjoner omkring hvordan organisasjoner kan ta miljø- og samfunnshensyn, og hvordan disse bør innarbeides i organisasjonens virksomhet.
  • Kunne identifisere og gjøre bruk av viktige kilder for markedsinformasjon.
  • Ha oversikt over noen sentrale kilder og oppslagsverk i faget.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeidsformer vil være forelesninger, seminarer o.l. Studentene må påregne å delta i gruppearbeid.

Eksamen

4-timers skriftlig individuell eksamen. Karakterskala A-E, med F som stryk. 

For å få avlegge eksamen må studentene få godkjent to arbeidskrav.

Det første arbeidskravet er å bestå ikomp. Dette er et nettbasert kurs i informasjonskompetanse; http://www.mooc.no/course/ikomp/

Det andre arbeidskravet er enn innlevering som kan leveres i grupper eller individuelt. Problemstillingen vil bli gitt tidlig i semestret. Krav til godkjent ligger høyere enn det som normalt forventes for å få bestått/karakteren E.

Skriftlig eksamen avholdes ved campusene i Alta, Tromsø, Harstad og Narvik.

Etter søknad kan det vurderes om eksamen kan avholdes ved andre studiesteder. I utgangspunktet må det være minimum ti kandidater ved annet studiested før eksamen ved annet studiested vurderes.

Det tilbys kontinuasjonseksamen i emnet. Kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen består av en skriftlig fire timers skoleeksamen (teller 100%) og avvikles i Alta, Harstad, Narvik og Tromsø.

Eksamensdato

Skriftlig 12.12.2019

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres på uit.no/eksamen og i studentweb primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret

Timeplan

Studiepoengreduksjon

F-145 Fiskerimarkedsføring 6 stp
F-145B Markedsføring I 10 stp
ØS112 Markedsføring med prosjekt 10 stp
BED-1004F Markedsføring 10 stp
BED-1004NETT Markedsføring 10 stp