høst
2018
LER-1201F Matematikk 1-7 - 15 stp
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har matematisk kunnskap om:
- måling og måleenheter
- måling som verktøy og måleusikkerhet
- geometri, mønster og transformasjoner
- algebra og tall
- sannsynlighet og statistikk
- begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter
Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:
- hvordan elever utvikler ferdigheter, kunnskaper og forståelse i tema i emnet
- misoppfatninger og vansker knyttet til tema i emnet
Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:
- kjenner til hvordan man kan undervise for at elevene skal oppnå ulike typer kunnskap som fakta, ferdigheter, begrepsstrukturer, strategier og holdninger
- kjenner til prinsippene i elevaktiv undervisning og hvordan elever kan lære matematikk av hverandre
- om bruk av IKT i undervisningen
- overgangen mellom barnehage og 1. trinn
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- utføre regneoperasjoner knyttet til tema i emnet
- lede undervisning med fokus på ulike typer kunnskap og elevaktivitet
- anvende sin matematiske kunnskap og kunnskap om undervisning i matematikk knyttet til tema i emnet
- anvende materiell til å konkretisere matematiske begreper og ideer
- anvende IKT i undervisningen på en hensiktsmessig måte
- vurdere elevers matematiske kompetanse
Kompetanse
Studenten har kompetanse i å:
- planlegge undervisning med fokus på progresjon og tilpasset opplæring
- vurdere elevsvar og evaluere egen undervisning
Undervisning
Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.
For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.
Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.
Kvalitetssikring av emnet
Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:
- 70 % deltakelse på undervisning
- skriftlig besvarelse (maks 3000 ord) om begynneropplæringen i et av emnets matematiske tema som viser kunnskap om elevenes matematiske tenkning og kunnskap om undervisning i matematikk
- test i regneferdigheter
- produsere og/eller vurdere en multimodal læringsaktivitet
- muntlig presentasjon innenfor et matematisk tema i emnet med respons fra medstudenter
Eksamen består av:
- Skriftlig skoleeksamen på 6 timer. Hjelpemiddel. To A4-ark (4 sider) med selvvalgt innhold.
Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.
Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.
Pensum
Alseth, Bjørnar (1998). Matematikk på småskoletrinnet. Utdanningsdirektoratet (Fronter)
Andersen, P. (2014). Grunnleggende Excel-øvelser. (Fronter)
Bergsten, C., Häggstrom, J. & Lindberg, L. (1997). Nämnaren Tema: Algebra för alla. Kap. 1- 5.
Brekke, G. (2002). Introduksjon til diagnostisk undervisning. Oslo: Læringssenteret (Fronter)
Brekke, G., Grønmo, L. S. & Rosén, B. (2000). Veiledning til algebra: F, H og J. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter (Fronter)
Gjone, G. & Nortvedt, G. (2001). Veiledning til geometri: F og I. Oslo: Læringssenteret. (Fronter)
Hals, S. (2011): ¿Geogebra 3.0 for mellomtrinnet¿, http://www.geogebra.no/content/2200/Manualer-og-opplaringshefter [Hentet 12.11.2016] (Fronter)
Hinna, K. R.C., Rinvold, R.A., & Gustavsen, T.S. (2012). QED 1-7. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 6 (beskrivende statistikk) og 7 (kombinatorikk s.705-718)
Lysbø, K.O. (2010): Sannsynlighetsregning ¿ en fagdidaktisk innføring. Bergen: Caspar Forlag. Kapittel 6 og 7
Matematikksenteret «Beskrivelse av matematiske kompetanser» http://matematikksenteret.no/attachment/55/Beskrivelse-av-matematiske-kompetanser010205.doc (Hentet: 22.06.2015) (Fronter)
Niss og Høigaard Jensen: «Kompetencer og matematiklæring». http://pub.uvm.dk/2002/kom/. Kapittel 4 (Fronter)
Solem, I.H., Alseth, B. & Nordberg G. (2010). Tall og tanke. Matematikkundervisning på 1.-4.trinn. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kapittel 4, 6 og 7
Statistikk, sannsynlighet, kombinatorikk, Læringsstøttende prøver, Udir. (Fronter)
Støren, H. (2001). Veiledning til måling og enheter: F og I. Oslo: Læringssenteret (Fronter)
Van de Walle, J.A., Karp, K.S. & Bay-Williams, J.M. (2015). Elementary and Middle School Mathematics, Allyn & Bacon; 8. Ed. Essex: Person Education limited uk Kap 14, 18 ¿ 22.
I tillegg kan det komme 2 - 4 artikler om grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.
Støttelitteratur
Birkeland, P.A., Breiteig, T. & Venheim, R. (2011). Matematikk for lærere 2. Oslo: Universitetsforlaget. 5.utgave
Bjørnestad, Ø., Kongelf, T.R. & Myklebust, T. (2006): Alfa. Bergen: Fagbokforlaget
Carpenter, T.P., Franke, M.L. & Levi, L. (2003): Thinking Mathematically: Integrating Arithmetic & Algebra in Elementary School. Heineman: 2003
Grevholm, B. (2013). Matematikkundervisning 1-7. Cappelen Damm
Hinna, K. R.C., Rinvold, R.A., & Gustavsen, T.S. (2012). QED 1-7. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1. Kristiansand: Høyskoleforlaget.
Kilborn, W. & Löwing, M. (2002): Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle. Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur
Mason, J., Graham, A. & Johnston-Wilder, S. (2011). Å lære algebraisk tenkning. Bergen: Caspar Forlag
Månsson, A. (2014). Grunnbok i matematikk for grunnskolelærerutdanningen. kap.5 og 6. Oslo: Cappelen Damm akademisk
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta | Hammerfest | Kirkenes | Storslett |
- Studiepoeng: 15
- Emnekode: LER-1201F
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet