Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2018

LER-1201F Matematikk 1-7 - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er obligatorisk i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.


Innhold

Emnet inneholder følgende emner: Geometri, måling, tall, algebra,  sannsynlighetsregning og statistikk. Begynneropplæringen innenfor hvert tema er spesielt vektlagt. 

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har matematisk kunnskap om:

 

Studenten har kunnskap om elevenes matematiske tenking og:

 

Studenten har kunnskap om undervisning i matematikk og:

 

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

 

Kompetanse

Studenten har kompetanse i å:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk

Undervisning

Studentene skal fordype seg i kompleksiteten i den grunnleggende matematikken, nøkkelkunnskaper og sentrale elementer i matematisk kunnskap. Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer som individuelt arbeid, gruppearbeid, forelesninger og seminarer.

For å studere hvordan elever tenker vil det brukes video der elever løser oppgaver, aktiviteter og diskusjoner. For å studere hvordan man planlegger og gjennomfører undervisning vil man prøve ut materiell, analysere video av undervisning og diskutere hva som skiller god og dårlig undervisning.

Antall undervisningstimer utgjør om lag 75 timer, inkludert seminarundervisning.

Kvalitetssikring av emnet

Alle emner evalueres en gang i løpet av programperioden. 

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Eksamen består av:

Eksamen vurderes med bokstavkarakter A-F, der F regnes som stryk.

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamen i høstsemesteret og 15. august for eksamen i vårsemesteret.


Pensum

Alseth, Bjørnar (1998). Matematikk på småskoletrinnet. Utdanningsdirektoratet (Fronter)

Andersen, P. (2014). Grunnleggende Excel-øvelser. (Fronter)

Bergsten, C., Häggstrom, J. & Lindberg, L. (1997). Nämnaren Tema: Algebra för alla. Kap. 1- 5.

Brekke, G. (2002). Introduksjon til diagnostisk undervisning. Oslo: Læringssenteret (Fronter)

Brekke, G., Grønmo, L. S. & Rosén, B. (2000). Veiledning til algebra: F, H og J. Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter (Fronter)

Gjone, G. & Nortvedt, G. (2001). Veiledning til geometri: F og I. Oslo: Læringssenteret. (Fronter)

Hals, S. (2011): ¿Geogebra 3.0 for mellomtrinnet¿, http://www.geogebra.no/content/2200/Manualer-og-opplaringshefter [Hentet 12.11.2016] (Fronter)

Hinna, K. R.C., Rinvold, R.A., & Gustavsen, T.S. (2012). QED 1-7. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kapittel 6 (beskrivende statistikk) og 7 (kombinatorikk s.705-718)

Lysbø, K.O. (2010): Sannsynlighetsregning ¿ en fagdidaktisk innføring. Bergen: Caspar Forlag. Kapittel 6 og 7

Matematikksenteret «Beskrivelse av matematiske kompetanser» http://matematikksenteret.no/attachment/55/Beskrivelse-av-matematiske-kompetanser010205.doc (Hentet: 22.06.2015) (Fronter)

Niss og Høigaard Jensen: «Kompetencer og matematiklæring». http://pub.uvm.dk/2002/kom/. Kapittel 4 (Fronter)

Solem, I.H., Alseth, B. & Nordberg G. (2010). Tall og tanke. Matematikkundervisning på 1.-4.trinn. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kapittel 4, 6 og 7

Statistikk, sannsynlighet, kombinatorikk, Læringsstøttende prøver, Udir. (Fronter)

Støren, H. (2001). Veiledning til måling og enheter: F og I. Oslo: Læringssenteret (Fronter)

Van de Walle, J.A., Karp, K.S. & Bay-Williams, J.M. (2015). Elementary and Middle School Mathematics, Allyn & Bacon; 8. Ed. Essex: Person Education limited uk Kap 14, 18 ¿ 22.

I tillegg kan det komme 2 - 4 artikler om grunnleggende ferdigheter og begynneropplæring.

Støttelitteratur

Birkeland, P.A., Breiteig, T. & Venheim, R. (2011). Matematikk for lærere 2. Oslo: Universitetsforlaget. 5.utgave

Bjørnestad, Ø., Kongelf, T.R. & Myklebust, T. (2006): Alfa. Bergen: Fagbokforlaget

Carpenter, T.P., Franke, M.L. & Levi, L. (2003): Thinking Mathematically: Integrating Arithmetic & Algebra in Elementary School. Heineman: 2003

Grevholm, B. (2013). Matematikkundervisning 1-7. Cappelen Damm

Hinna, K. R.C., Rinvold, R.A., & Gustavsen, T.S. (2012). QED 1-7. Matematikk for grunnskolelærerutdanningen. Bind 1. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Kilborn, W. & Löwing, M. (2002): Baskunskaper i matematik för skola, hem och samhälle. Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur

Mason, J., Graham, A. & Johnston-Wilder, S. (2011). Å lære algebraisk tenkning. Bergen: Caspar Forlag

Månsson, A. (2014). Grunnbok i matematikk for grunnskolelærerutdanningen. kap.5 og 6. Oslo: Cappelen Damm akademisk