høst
2018
IDR-1212 Svømming, ballspill og vinteraktiviteter - 20 stp
Innhold
Langrenn
- Treningsformer og metoder anvendt på barmark og snø
- Smøring og preparering av ski
- Metodikk og treningsplanlegging i langrenn, arbeidskrav- og kapasitetsanalyse
- Arrangement og langrenns historie
- Skitur med vektlegging på orientering i vinterfjellet, enkel oppakning, turledelse og samarbeid.
Alpint (telemark)
- Teknikk alpint (telemark): Grunnposisjon - kanting - belastning - dreining.
- Metodikk og nybegynneropplæring.
Skileik
- Oppgavestyrt og situasjonsstyrt undervisning.
- Variert bruk av elementene i skileikanlegget.
- Rammefaktorer for leik på ski.
Skøyter
- Grunnleggende ferdigheter og ferdighetsutvikling på skøyter
- Spilleøvelser løkkebandy - utendørs ballspillaktivitet, vinterstid
- Undervisningsmetoder, organisering og progresjon i skøyteopplæring
Ballspill (fotball, volleyball, innebandy og basketball)
- Spillets ide, hovedregler og sentrale begrep
- Grunnleggende tekniske ferdigheter
- Læring og trening
- Ulike formidlingsmodeller for innøving av ferdighet
Svømming og livredning
- Vanntilvenning
- Metodikk og didaktikk for læring og utvikling av teknikk i utvalgte svømmearter
- Svømmingens historie, bakgrunn, og rolle fra samfunnsvitenskapelig perspektiv
- Livredning og HLR
Hva lærer du
Kunnskap
- Forstå utvalgte idretters egenart
- Analysere teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger relatert til de utvalgte idrettsaktivitetene.
- Tilpasse utvalgte idrettsaktiviteter til ulike alders- og prestasjonsnivå
Ferdigheter
- Formidle teknikk, bevegelsesløsninger og taktiske vurderinger i utvalgte idrettsaktiviteter
- Formidle idrettsaktivitetene som inngår i emnet for ulike alders- og prestasjonsnivå
- Utvikle egne ferdigheter i idrettsaktivitetene som inngår i emnet
Generell kompetanse
- Forstå sammenhengen mellom teori, praksis, og formidling av idrett
- Tilpasse ulike treningsformer for å utvikle fysiske, tekniske og taktiske egenskaper i utvalgte idretter
Undervisning
Det forventes at studentene jobber om lag 500 timer med læringsaktivitetene innen dette emnet for å oppnå læringsutbyttet. Undervisningen legges opp med både praktisk og teoretisk arbeid. Aktiviteten vil foregå i spesifikke anlegg knyttet opp mot idretten som praktiseres. En del av undervisningen er problemorientert, noe som forutsetter engasjement i faglige diskusjoner og studentpresentasjoner. Studentene vil få individuelle oppgaver og gruppeoppgaver i de ulike idrettene, som tar sikte på å forbedre den enkeltes egenferdighet, men hovedvekt ligger på formidling av idretter, dvs utvikling av evnen til planlegging, gjennomføring og vurdering av trenings- og undervisningsopplegg. Det vil være både lærerdrevne og studentdrevne læringsaktiviteter, der det blir lagt vekt på ulike didaktiske tilnærminger.Eksamen
Arbeidskrav
Obligatorisk og minimum 80 % deltagelse i alle praktiske kurs. Hver student må gjennomføre og få godkjent alle arbeidskravene i hvert av de praktiske kursene for å kunne framstille seg til praktisk-metodisk eksamen.
Følgende ferdighetskrav stilles i de ulike idrettene:
- Hver student skal gjennomføre to individuelle praktisk metodiske opplegg for studentgruppen.
Langrenn
- Vise tilfredsstillende ferdighet i klassisk og fristil.
- Dokumentere deltakelse (fullført resultat) i minst et skirenn i løpet av vinteren.
- Delta på skitur i vinterfjellet.
Alpint/telemark
- Vise tilfredsstillende ferdighet i å kjøre sammenhengende svinger i telemark eller alpint.
Skøyter
- Gå angitt ferdighetsløype med ulike tekniske utfordringer innenfor gitt maksimaltid.
- Delta på erfaringsinnhenting med barneidrett skøyter (må påregnes å gjennomføres på ettermiddagstid.)
Skileik
- Delta i planlegging og gjennomføring av studentopplegg.
Ballspill (fotball, volleyball, innebandy og basketball)
- Vise grunnleggende teknikker.
- Vise spilleferdigheter og taktisk forståelse i spill.
Svømming og livredning
- Tilfredsstillende visning og forklaring av sentrale elementer i crawl
- Godkjent livredningstest.
Eksamen og vurdering
Hver student blir trukket ut i en idrett til en praktisk- metodisk eksamen. Det gis en karakter etter vurdering av disse tre delene:
- Skriftlig plan
- Praktisk gjennomføring
- Muntlig eksaminasjon etter gjennomført aktivitet
Karakterskalaen A til F benyttes, der A er beste karakter, og F er ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen
Ved karakter F (ikke bestått), eller ved sykdom til eksamen får studenter adgang til kontinuasjons/utsatt eksamen jf. eksamensforskrift §§ 21 og 22.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Alta |
- Studiepoeng: 20
- Emnekode: IDR-1212
- Ansvarlig enhet
- Idrettshøgskolen
- Tidligere år og semester for dette emnet