høst
2018
IGR1602 Beregningsorientert programmering og statistikk - 10 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
IGR1514 Grunnleggende data 5 stpIGR1516 Statistikk 5 stp
ØAD1009-001 Grunnleggende statistikk og samfunnsvitenskapelig metode - del 1 5 stp
TEK-1112 Programmering med ingeniørfaglig anvendelse og statistikk 10 stp
ITE1842 Kjemi for prosess og statistikk 5 stp
Innhold
Beregningsorienter programmering
Det er to moduler. Modul 1 utgjør 3 studiepoeng og Modul 2 utgjør 2 studiepoeng.
- Modul 1: Programmering i MATLAB
- Grunnleggende innføring i MATLAB
- Hva er programmering, utvikling av programvare
- Script og funksjoner
- Valg og løkker
- Modul 2: Microsoft Excel
- Funksjoner og formler
- Data, tabeller og grafer
- Beregninger
Statistikk
Sannsynlighetsbegrepet
- Kombinatorikk
- Mengdelære
- Stokastiske variable
Deskriptiv Statistikk
- Sentralmål (gjennomsnitt, median, typetall etc.)
- Visuell fremstilling med histogram
- Stokastiske modeller og fordelinger
- Kontinuerlige fordelinger: Normal, Eksponential, kji-kvadrat og Student-t
- Diskrete fordelinger: Binomisk, Hypergeometrisk, Poisson
Statistisk analyse
- Estimatorer og Konfidensintervall
- Hypotesetesting
- Korrelasjon og lineær regresjonsanalyse
- Kji-kvadrat test
Hva lærer du
Emnet har to deler, "Beregningsorientert programmering" og "Statistikk".
Beregningsorientert programmering
Denne del skal gi forståelse forgrunnleggende programmering og verktøy til analyse.
Kunnskap
Kandidaten kan
- beskrive regneark og numeriske beregningsprogramvare ala MATLAB som verktøy, disses anvendelser og begrensinger benyttet til beregninger og presentasjon av funksjoner og data
- gjøre rede for hvordan regneark benyttes til databaseformål med filtrering og presentasjon av store datamengder
- gjenkjenne og gjøre rede for grunnleggende programmeringsteknikk og datastrukturer
- gjenkjenne og forklare bruken av variabler, operasjoner og funksjoner
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende grunnleggende teknikker innen praktisk programmering
- anvende regneark for statistikk og for andre ingeniørmessige anvendelser
- beskrive et matematisk problem i et programmeringsspråk
- bruke programmeringsspråk for å lage program til matematiske og tekniske anvendelser
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i grunnleggende programvareutvikling for å anvende dette til å løse enkle ingeniørmessige problemer
- kan relatere programmeringskunnskap til problemløsing og begrunne hvorfor det er et viktig redskap for teknisk ingeniørarbeid og vitenskap
Statistikk
Denne delen skal bidra til å utvikle forståelse for hvordan data kan samles inn, bearbeides, tolkes, analyseres for å gi bedre grunnlag for beslutninger der usikkerhet er en sentral faktor.
Kunnskap
Kandidaten har
- Kunnskap til å redegjøre for begrepet sannsynlighet og teknikker knyttet til beregning av sannsynlighet (mengdelære, kombinatorikk).
- Grunnleggende kunnskap om deskriptive metoder og fordelinger (sentrale fordelinger, sentralmål, forventning og varians).
- Grunnleggende forståelse av hvordan sannsynlighetsbegrepet og deskriptive metoder kan kombineres til statistisk analyse (estimering, hypotesetester og regresjon).
Ferdigheter
Etter å ha fullført statistikkdelen av kurset kan kandidaten:
- Anvende grunnleggende teknikker for sannsynlighetsberegning.
- Fremstille data visuelt slik at relevant informasjon kommer fram.
- Kombinere kunnskap om sannsynlighet og modeller til å utvikle beslutningsgrunnlag i situasjoner med usikkerhet.
- Benytte bergeningstekniske metoder i forbindelse med statistiske metoder under dataanalyse.
Generellkompetanse
Etter å ha fullført statistikkdelen av kurset kan kandidaten:
- Forstå hvordan teoretiske matematiske modeller anvendes i praksis.
- Være bevisst hvilke begrensinger og muligheter som ligger i teknisk statistisk databehandling.
- Relatere statistikk og statistisk modellering til ingeniørfaglig problemløsing og bevisste etiske beslutninger.
Undervisning
Beregningsorientert programmering
Forelesninger og instruksjoner foreligger som opptak og forventes brukt av studentene. Det vil være kollektiv gjennomgang av eksempler og kollektivt styrte øvinger i starten. Gjennomføring av øving hvor veileder/assistent er tilgjengelig.
Statistikk
Forelesninger, oppgaveløsning og nettbasert multimedia innhold (E-læring)
Eksamen
Arbeidskrav
Beregningsorientert programmering
2 obligatoriske øvinger må vær godkjent
Statistikk
To av tre innleveringer må være godkjent før det gis anledning til å ta eksamen
Eksamen og vurdering
Samlet vurdering (VS), Bokstavkarkater.
Beregningsorientert programmering (50%)
2 karaktergivende digitale flervalgstester (e-test) under tilsyn; hjelpemidler opplyses spesifikt for hver test. Ved manglende vurdering på en av 2 e-tester må begge tester tas pånytt i neste kontinuasjonsperiode. Vurderingen vektes i forhold til vekttall med 3/5 på Modul 1 og 2/5 på modul 2.
Bokstavkarakter.
Statistikk (50%)
3 timers skriftlig eksamen
Godkjente hjelpemidler:
- Godkjent kalkulator som ikke kommuniserer med andre
- Ett håndskrevet A4 ark med egne notater
Bokstavkarakter.
Både vurdering fra Beregningsorientert programmering og Statistikk må ha ståkarakter for å få karakter i emnet.
Kontinuasjonseksamen
Ved stryk i deler er det tilstrekkelig med kontinuasjon i deler med stryk. Tidspunkt for kontinuasjon følger eksamensforskriftene og publiseres særskilt.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Narvik | Bodø | Alta | Mo i Rana | Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: IGR1602
- Ansvarlig enhet
- Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag
- Tidligere år og semester for dette emnet