høst
2014
NOR-1012 Nordisk språkvitenskap: Språk og samfunn. Talemålsvariasjon og skriftspråknormering - 10 stp
Studiepoengreduksjon
Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:
NORD-102 Nordisk grunnfag, språklig del 10 stpNORDGFS Nordisk grunnfag, språklig del 10 stp
NOR-1022 Språk og samfunn. Talemålsvariasjon og skriftspråknormering. Spesialemne for internasjonale studenter 10 stp
NOR-1013 Språk og samfunn. Talemålsvariasjon og skriftspråknormering. Spesialtilpasset emne for lektorutdanningen trinn 8 - 13. 10 stp
Innhold
Studiet legger vekt på å vise den historiske utviklinga som ligger til grunn for dagens norske talemål, og tildels gi et innblikk i utviklinga av dansk og svensk talemål. Det blir gitt ei innføring i geografisk, sosial, etnolektisk og aldersavhenging variasjon i norsk talemål. Nordnorske språkforhold blir vektlagte. Det blir også gitt ei innføring i språkhistoriske og sentrale sosiolingvistiske begreper, problemstillinger og metoder tilknyttet utforskinga av talemål. Emnet gir også ei innføring i norsk, og tildels også svensk og dansk, skriftspråknormering.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
Studentene skal ha grunnleggende kunnskap om
- dagens norske talemålsutvikling i et historisk perspektiv, og til dels også den danske og svenske talemålssituasjonen
- hvordan talemålet varierer alt etter geografiske, sosiale og kulturelle forhold
- teori og metoder i talemålsstudium
- ulike sider som gjelder for norsk, og tildels også svensk og dansk, skriftspråknormering
Ferdigheter:
Studentene skal kunne
- sette den nordiske og norske talemålssituasjonen inn i en kulturell og sosial sammenheng, både historisk og i tilknytning til samtida
- klassifisere og gjøre rede for sentrale trekk ved moderne norske dialekter
- bruke kunnskapen om teori og metoder i talemålsstudium i eget arbeid
- gjøre rede for norsk, og tildels også svensk og dansk, skriftspråknormering
- demonstrere kunnskap og evne til faglig drøfting i mindre skriftlige arbeider i et klart og korrekt språk
Undervisning
Undervisningen blir gitt i høstsemestret i form av forelesninger/seminar. Antall undervisningstimer: ca. 52. Studentene skal i løpet av semesteret levere en skriftlig oppgave innen fastsatt frist og få den retta og godkjent av faglærer.
Kvalitetssikring av emnet:
Alle emner midtveis-evalueres en gang i løpet en 3-årsperiode på bachelorgradsnivå. Programstyret avgjør hvilken studieretning som skal evalueres per år, og hvilke emner som skal evalueres av studenter og lærer per år.
Eksamen
Arbeidskrav:
For å kunne gå opp til eksamen, må en ha levert
- en skriftlig oppgave innen fastsatt frist og fått den godkjent av faglærer. Målform: nynorsk.
Vurderingsform:
- Skoleeksamen på 6 timer. Eksamensspråket er norsk. Målform: valgfri - bokmål eller nynorsk. Ingen hjelpemiddel tillatt.
Ved alle eksamener i nordisk blir rett og god språkføring vektlagt.
Emnet blir vurdert med bokstavkarakter A - F, hvor F er "ikke bestått".
Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.
Pensum
Norsk skriftspråknormering
Torp, Arne og Lars S. Vikør 2003: Hovuddrag norsk språkhistorie. 3. utgåve, Gyldendal akademisk, kap. 8-14. 146
Boka kan kjøpast frå Akademisk kvarter eller lånast frå UB.
Norsk talemålsvariasjon
Mæhlum, Brit og Unn Røyneland 2012: Det norske dialektlandskapet. Innføring i studiet av dialekter. [Oslo]: Cappelen Damm akademisk. 200
Boka kan kjøpast frå Akademisk kvarter eller lånast frå UB.
Elstad, Kåre 1996: Det nordnorske cirkumflekstonemet. Jahr, Ernst Håkon og Olav Skare (red.): Nordnorske dialektar. Oslo: Novus forlag, 100-107. 8, i kompendium.
Jensen, Kjetil 2005: Språklig identitet og dialektutjamning i Nord-Norge.¿Trohaug, Kjellrun Kr. (red.): Regional identitet i språk og litteratur. Rapport¿frå fagseminar, oktober 2005. (Bo-rapport 14/2005), Høgskolen i Bodø, 45-59. 14, i kompendium.
Jensen, Kjetil 1997: Språkendring i Fauske. Språklig samling nr 3, 12-17. 6, i kompendium.
Pedersen, Aud-Kirsti 2000: Norsk talemål i eit språkkontaktområde. Målføreprøve frå Skibotn. Talatrosten. (Skrifter frå Målførearkivet),20-36. 14, i kompendium.
Svensk og dansk språk
Karker, Allan 1997: Det danske sprog. Karker, Allan, Lindgren, Birgitta og Ståle Løland (red.): Nordens språk. Oslo: Novus forlag, 31-46. 15, i kompendium.
Molde, Bertil 1997: Svenska språket. Karker, Allan, Lindgren, Birgitta og Ståle Løland (red.): Nordens språk. Oslo: Novus forlag, 73-94. 24, i kompendium.
Tekstar, samla sidetal 427
Talemålsprøver (Opptrykk som blir til sals hos Akademisk kvarter)
- Honningsvåg, Nordkapp kommune, Finnmark. Trykt i Vigeland, Bjørn 1995: Norske dialektar. Oversyn, heimfesting og normalisering. Oslo: Universitetsforlaget.
- Skibotn, Storfjord kommune, Troms. Trykt i Pedersen, Aud-Kirsti 2000: Norsk talemål i eit språkkontaktområde - målføreprøve frå Skibotn. Talatrosten. Skrifter frå Målførearkivet. 20-36.
- Stangnes, Tranøy kommune, Troms. Trykt i Jahr, Ernst Håkon og Olav Skare (red.) 1996: Nordnorske dialektar. Oslo: Novus forlag, 54-55.
- Gildeskål, Nordland. Trykt i Sandøy, Helge 1996: Talemål. Oslo: Novus forlag, 191-192.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: NOR-1012
- Ansvarlig enhet
- Institutt for språkvitenskap
- Kontaktpersoner
-
-
Trine Lise Larsen
Seniorrådgiver og koordinator/lederstøtte for lektorutdanningene 8-13
+4777644249
trine.lise.larsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet