vår 2024
LER-3201 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og for master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning 1.-7 trinn og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i matematikk.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-3211 Masteremne i matematikkdidaktikk - sentrale matematiske temaer 15 stp

Innhold

Emnet inneholder følgende tema: matematikkhistorie, matematikk i tradisjonelle kulturer, motivasjon i matematikk og matematisk tenkning og problemløsing.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten skal ha inngående kunnskap om:

  • utvalgte temaer fra matematikkens historie.
  • utvalgte begreper fra skolematematikken og deres historiske utvikling/bakgrunn.
  • eksempler på matematikken i tradisjonelle kulturer.
  • generalisering, spesialisering, abstraksjon og konkretisering i problemløsing og matematisk tenkning.
  • bevis og argumentasjon.
  • elevers motivasjon i matematikk

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • analysere, forstå og kommunisere matematiske argumenter og bevis i skolematematikk.
  • gjenkjenne og fasilitere matematisk tenkning hos elever.
  • analysere, forstå, lage og løse matematiske problemer.
  • bruke matematikkens historie og matematikken i tradisjonelle kulturer i egen undervisning.
  • bruke problemløsing i egen undervisning.
  • gi unervisning som er egna til å styrke elevers motivasjon i matematikk

Kompetanse

Studenten skal

  • kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematisk tenkning, motivasjon og problemløsing.
  • kunne undervise med utgangspunkt i kunnskaper og ferdigheter om matematikkhistorie og matematikken i tradisjonelle kulturer.

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer. Individuelt arbeid, gruppearbeid og eventuelt tverrfaglig samarbeid rundt matematikkopplæring er sentrale arbeidsformer, foruten forelesning og seminar. En viktig arbeidsform er at studentene presenterer pensum for hverandre og deltar i diskusjoner.

Kvalitetssikring av emnet

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Skriftlig skoleeksamen 13.05.2024 09:00
6 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Forberede, beskrive og begrunne undervisningsopplegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen:

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • Forberede, beskrive og begrunne et undervisningsopplegg med utgangspunkt i problemløsing, matematikkhistorie eller matematikk i tradisjonelle kulturer.

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3201
  • Tidligere år og semester for dette emnet