vår
2024
SYD-2693 Praksisprosjekt Harstad, tverrprofesjonell samarbeidslæring - 4 stp
Obligatorisk forkunnskapskrav
SYD-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 1, SYD-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYD-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 2, SYD-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYD-2184 Praksisforberedelse 2 , SYD-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYD-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYD-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYD-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYD-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYD-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYD-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYD-2184 Praksisforberedelse 2 , SYD-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYD-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYD-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYD-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieHva lærer du
Kunnskaper:
Kandidaten:
- ha bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- ha kunnskap om viktige determinanter i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap om politiske føringer og sentral loving i tverrfaglig samhandling innen helse og omsorgstjenesten.
- ha bred kunnskap om etiske perspektiver i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap i å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team.
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan identifisere behovet for relevante tverrprofesjonelle problemstillinger og benytte kunnskapen i prosjektet, utvise god rolleforståelse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- kan anvender oppdatert kunnskap om politiske føringer og sentral lovgivning i tverrfaglig samarbeid innen helse og omsorgstjenesten.
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid.
- kan dokumentere tverrprofesjonelt samarbeid innen helse og omsorgstjenesten
- ha kunnskap til å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- er bevisst egen rolle og kompetanse og kjenner til andre yrkesgruppers kompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid. Rolle og profesjonsidentitet.
- kjenne til den organisatoriske plasseringen pasienten har innen helse og omsorgstjenesten.
- planlegge og gjennomføre et praksisrelatert prosjekt med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Praksisvurdering | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|
Case | Godkjent – ikke godkjent |
Tilstedeværelse | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Forelesning, seminar og gruppearbeid er obligatorisk og krever minimum 90% tilstedeværelse.
- Utforming av fiktiv case som viser forståelse av tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS). Case skal berøre minimum ett temaområde og flere faktorer skissert som emnets læringsutbytte. Gruppebasert framlegg i seminar med individuell vurdering. Arbeidskravets omfang: 2000 ord (+/- 10%). 1 time obligatorisk veiledning i gruppe.
- Om emnet
- Studiested: Harstad |
- Studiepoeng: 4
- Emnekode: SYD-2693
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet