Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
SYD-2693 Praksisprosjekt Harstad, tverrprofesjonell samarbeidslæring - 4 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for helse- og omsorgsfag
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved B-SYKEPLD Bachelor i sykepleie (deltid, samlingsbasert) studiested Harstad ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
3 uker prosjektpraksis. 3. studieenhet
Obligatorisk forkunnskapskrav
SYD-2110 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 1, SYD-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYD-2130 Sykepleie, sykdomslære og farmakologi del 2, SYD-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYD-2184 Praksisforberedelse 2 , SYD-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYD-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYD-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYD-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleieeller SYD-2111 Sykepleie til akutt, kronisk og kritisk syke med sykdomslære og farmakologi , SYD-2120 Legemiddelregning og -håndtering, SYD-2140 Vitenskapsteori og forskningsmetode, SYD-2184 Praksisforberedelse 2 , SYD-2190 Praksisstudier i medisinsk sykepleie, SYD-2191 Praksisstudier i kirurgisk sykepleie, SYD-2192 Praksisstudier i sykepleie psykisk helse, SYD-2193 Praksisstudier i hjemmesykepleie
Hva lærer du
Kunnskaper:
Kandidaten:
- ha bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid.
- ha kunnskap om viktige determinanter i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap om politiske føringer og sentral loving i tverrfaglig samhandling innen helse og omsorgstjenesten.
- ha bred kunnskap om etiske perspektiver i tverrprofesjonelt samarbeid
- ha bred kunnskap i å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team.
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan identifisere behovet for relevante tverrprofesjonelle problemstillinger og benytte kunnskapen i prosjektet, utvise god rolleforståelse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.
- kan anvender oppdatert kunnskap om politiske føringer og sentral lovgivning i tverrfaglig samarbeid innen helse og omsorgstjenesten.
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid.
- kan dokumentere tverrprofesjonelt samarbeid innen helse og omsorgstjenesten
- ha kunnskap til å planlegge, koordinere og lede tverrfaglig team
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- er bevisst egen rolle og kompetanse og kjenner til andre yrkesgruppers kompetanse i tverrprofesjonelt samarbeid. Rolle og profesjonsidentitet.
- kjenne til den organisatoriske plasseringen pasienten har innen helse og omsorgstjenesten.
- planlegge og gjennomføre et praksisrelatert prosjekt med fokus på tverrprofesjonelt samarbeid.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes.
Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.
Undervisning
I emnet vil det kunne bli anvendt selvstudium, gruppearbeid, forelesninger, casebasert læring, e-læringsressurser, seminar, simulering, veiledning individuelt og/eller i grupper.