vår
2025
KJE-6057 Innføring i kjemididaktikk - 5 stp
Innhold
Emnet er en innføring i grunnleggende didaktiske temaer som er relevant for naturfag og kjemi som skolefag:
- læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag og kjemi
- elevenes læring i kjemi med fokus på begrepsdannelse og hverdagsforestillinger
- bruk av modeller i naturfag og kjemi
- elevaktive og utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen
- vurdering i kjemi
Hva lærer du
Kunnskap
Etter kurset har studenten
- kjennskap til læreplanene og de grunnleggende ferdigheter i naturfag og kjemi
- kunnskap om elevenes læring i kjemi med fokus på begrepsdannelse og hverdagsforestillinger
- kunnskap om bruk av modeller i naturfag og kjemi
- kunnskap om elevaktive- og utforskende arbeidsmåter i kjemiundervisningen
- kunnskap om vurdering i kjemi
Ferdigheter
Etter kurset kan studenten
- planlegge og gjennomføre kjemiundervisning som inkluderer utforskende aktiviteter i klasserommet og i alternative læringsarenaer
- vurdere elevenes læring i ulike undervisningssituasjoner og gi konstruktiv tilbakemelding som fremmer læring
- anvende innsikter fra fagdidaktisk forskning i planlegging og gjennomføring av undervisningen for å fremme elevenes begrepsdannelse i kjemi
- begrunne bruk av varierte arbeids- og vurderingsformer for å fremme læring i kjemifaget
Generell kompetanse
Etter kurset kan studenten
- kommunisere skriftlig og muntlig om elevenes læring og vurdering i kjemiundervisning
- samarbeide med kollegaer for å videreutvikle egen praksis
- analysere og evaluere egen undervisningspraksis i lys av fagdidaktisk forskning
Undervisning
Undervisningen er en kombinasjon av digitale ressurser tilgjengelig gjennom læringsplattformen, samlinger og tilbud om nettbasert undervisning/veiledning.
Omfang av undervisning:
- Én obligatorisk fysisk samling på én dag
- Nettbaserte samlinger: 3-5 samlinger på to timer
Desentraliserte samlinger er et tilbud for deltagere i Troms og Finnmark. Det vil dannes basisgrupper på egnede lokasjoner i regionen og det legges opp til én desentralisert samling per basisgruppe. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall studenter med nærhet til de enkelte lokasjonene for å kunne danne basisgrupper.
De desentraliserte samlingene vil ha et nettbasert alternativ slik at det er mulig å ta emnet nettbasert for deltagere både innenfor og utenfor Troms og Finnmark.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Karakterskala: |
---|---|
Mappevurdering | Bestått – Ikke bestått |
Mer info om mappevurdering
Studentene leverer og får tilbakemelding på tre individuelle oppgaver i løpet av semesteret. Disse oppgavene kan for eksempel være planlegging av en undervisningsøkt eller vurdering av et elevarbeid. Eksamensmappen består av en bearbeidet versjon av de tre oppgavene. Detaljerte retningslinjer vil bli gjort tilgjengelig i starten av kurset.- Om emnet
- Studiested: Tromsø | Alta | Storslett | Hammerfest | Kirkenes | Harstad | Finnsnes | Bardufoss | Nettbasert |
- Studiepoeng: 5
- Emnekode: KJE-6057
- Ansvarlig enhet
- Institutt for kjemi
- Kontaktpersoner
-
-
Bjørn Olav Brandsdal
Professor, Teoretisk og beregningsbasert kjemi, Hylleraas-senteret
+4777644057
bjorn-olav.brandsdal@uit.no -
-
Renate Lie Larsen
Seniorkonsulent, studieadministrasjon, Innkjøper Institutt for kjemi,
+4777644074
renate.larsen@uit.no
- Tidligere år og semester for dette emnet