vår
2025
BED-3113 Tjeneste- og relasjonsmarkedsføring - 10 stp
Innhold
Emnet vil gi en fordypning innen tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner i markedsføring, den største delen av markedsøkonomien. I løpet av kurset vil en rekke tema innen fagområdet identifiseres, kritisk granskes og evalueres. Tjenestelogikk, tjenestekvalitet, organisering og ledelse av relasjoner, kjøpsprosessen i organisasjoner, design og utvikling av distribusjonskanaler, samskaping av verdi, samarbeid og koordinering vil bli studert. Andre aspekter ved konsument- og bedriftsmarkedsføring vil også bli studert. Det vil bli lagt vekt på å forklare hvordan aspekter ved tjeneste- og relasjonsmarkedføring kan benyttes som praktiske tiltak for å skape og fordele verdi i konsument- og bedriftsmarkedet.Hva lærer du
Kunnskap:
- Kandidaten har avansert kunnskap om skoleretninger og forskningstradisjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner og spesialisert innsikt innenfor avgrensede områder.
- Kandidaten har inngående kunnskap om emnets vitenskapelige problemstillinger og den akademiske debatten om disse.
- Kandidaten kan anvende kunnskap på nye områder innenfor tjeneste- og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner sin historie, tradisjoner, egenart og plass i bedriften og samfunnet.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan forholde seg kritisk til forskningslitteraturen innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner samt bruke denne til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
- Kandidaten kan analysere og kritisk granske teoretiske bidrag innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan bruke de tilegnede kunnskapene på en kritisk og reflektert måte i egen faglige praksis på en selvstendig måte.
- Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse:
- Kandidaten kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
- Kandidaten kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
- Kandidaten kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner både med faglige eksperter og med praktikere innenfor området.
- Kandidaten kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser innenfor tjenestemarkedsføring og business-to-business relasjoner.
Undervisning
Emnet innebærer ulike undervisningsformer på campus. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på campus, da emnet er bygd opp rundt at studenten deltar i arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og tilbakemeldinger, med fokus på problembasert læringsmetode.
Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke eksplisitt er beskrevet i emnebeskrivelsen eller i forelesningsplanen, eller lagt ut på Canvas.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Vekting: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 3/10 | 30 Minutter | A–E, stryk F | |
Oppgave | 19.05.2025 14:00 (Innlevering) | 7/10 | A–E, stryk F | |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||||
Arbeidskrav | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-3113
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet