vår
2025
BED-2151NETT Ledelse av små- og mellomstore bedrifter - 10 stp
Innhold
Emnet vil inneholde ulike emner knyttet til ledelse i små og mellomstore bedrifter (SMB). Deler av innholdet i kurset er knyttet til emner studentene har noe kjennskap til fra andre kurs. Den tidligere etablerte teorien studentene skal ha er normativ og deskriptiv, samtidig som den er utviklet med utgangspunkt i en annen virkelighet (kontekst) enn i SMB. I dette studiet vil eksemplene og diskusjonene være knyttet til den virkeligheten små og mellomstore bedrifter er en del av. SMB må ivareta de samme funksjonen som større bedrifter, men som på grunn av en annen ressurssituasjon og organisering, er underlagt andre forutsetninger.
I kurset vil temaene bli behandlet med utgangspunkt i hva som kjennetegner de utfordringene og det mulighetsrommet mindre bedrifter opplever at de er en del av. Noe forenklet, vil fokuset være hvilke smådriftsfordeler som finnes i mindre bedrifter, og hvordan ledelsen kan utnytte disse til det beste for bedriften og de ansatte. Temaer som er kjent fra tidligere kurs er hvordan større bedrifter har en klart definert toppledelse, klare og definerte organisatoriske strukturer både for informasjonsinnhenting, rapportering og arbeidsoppgaver (myndighet). SMB har klare smådriftsfordeler knyttet til de samme forholdene ved at de kjennetegnes med en større grad at fleksibilitet og dermed også evnen til raskere omstilling. Små virksomheters vekst og utvikling er betinget av unike forhold som skiller seg fra større organisasjoner, grunnet deres evne til å engasjere seg i tettere samhandling og kommunikasjon både internt mellom ulike organisatoriske nivåer og avdelinger, og eksternt med kunder og andre nøkkelaktører i sitt verdiskapende nettverk.
Sentrale tema i kurset er:
- Kjennetegn ved små og mellomstore bedrifter.
- Lederoppgaver og lederrollen.
- Markedsorientert ledelse i SMB.
- Styrearbeid.
- Strategi.
- Samfunnsansvar og bærekraft.
- Merkevarebygging (omdømme).
Hva lærer du
Etter fullført kurs skal studentene følgende læringsutbytte, inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap innen SMB.
Kunnskap:
- Kandidaten skal ha tilegnet seg kunnskap om hva som kjennetegner det å lede små og mellomstore virksomheter.
- Kandidaten skal ha kunnskap om hvilke fortrinn (smådriftsfordeler) mindre bedrifter ofte har.
- Kandidaten skal kjenne bedriftens samfunnsansvar og hvordan virksomheten kan utvikle seg i en mer bærekraft retning.
- Kandidaten skal ha kunnskap om ulike tilnærminger (orienteringer) til bedriftens verdiskapning, med vekt på implementering og utvikling av en mer markedsorientert bedriftskultur.
- Kandidaten skal ha kunnskap om styrets funksjon og roller i SMB.
- Kandidaten skal ha kunnskap om merkevarebygging og hvordan identifisere og utvikle bedriftens konkurransemessige fortrinn (strategi).
Ferdigheter:
- Kandidaten skal kunne etablere nettverk, arbeide selvstendig og planmessig med sentrale ledelsesoppgaver knyttet til drift, planlegging og marked.
- Kandidaten skal kunne indentifisere og delta i arbeidet med å utvikle bedrifts leverandør- og kundenettverk.
- Kandidaten skal gjennom en strukturert (og/eller teoretisk) tilnærming på en kritisk og reflektert måte kunne delta i diskusjonen omkring løsningen av strategiske og markedsmessige karakter på de utfordringene bedriften må forholde seg til.
- Kandidaten skal kunne reflekter kritisk omkring prioriteringen av bedriftens ressursbruk.
- Kandidaten skal kunne indentifisere markedsmessige og samfunnsmessige endinger (trusler og muligheter), samt forstå hvilke konsekvenser de vil ha for en virksomhet.
- Kandidaten skal kunne lede og koordinere bedriftens planarbeid i SMB.
- Kandidaten skal kunne formidle faglige vurderinger og delta i beslutningsprosessen sammen med styret og andre som inngår i bedriftens ledelse.
Generell kunnskap:
- Kandidaten skal ha oversikt over litteratur og andre faglige kilder om ledelse av små og mellomstore bedrifter.
- Kandidaten skal kunne reflektere over sentrale forhold omkring en virksomhet, bruk av ressurser, kunden og bærekraftig utvikling.
- Kandidaten skal på selvstendig grunnlag drøfte egen faglig utvikling innen fagområdet.
- Kandidaten skal kunne reflektere kritisk omkring virksomhetens forhold til kunden, samfunnet og omgivelsenes mer langsiktige interesser.
- Kandidaten skal i møte med eksterne samarbeidspartnere, ansatte og andre med interesser i virksomheten bidra til nytenkning, innovasjon og en bærekraftig utvikling for bedriften og det samfunnet der den er etablert.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 15.05.2025 09:00 (Utlevering) 15.05.2025 15:00 (Innlevering) |
6 Timer | Bestått – Ikke bestått |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Innleveringsoppgave | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Nettbasert |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2151NETT
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT
- Tidligere år og semester for dette emnet