høst 2024
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp

Emnetype

Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp

Innhold

Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; rammeverk for elevers matematiske kompetanse; rammeverk for lærers undervisningskunnskap i matematikk; misoppfatninger i matematikk; læreplaner i matematikk, både samisk og norsk; matematikk i tverrfaglige prosjekter; matematikk i yrkesfaga; motivasjon i matematikk; bruk av modellering i matematikkundervisning.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
  • har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
  • har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
  • har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
  • har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
  • kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
  • kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
  • kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
  • kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
  • kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 20 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstrekkelig oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Muntlig fremlegg av undervisingsopplegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • Minimum 80 % oppmøte på undervisning i emnet.
  • Muntlig framlegg av undervisningsopplegg, med påfølgende diskusjon.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 5
  • Emnekode: PFF-2026
  • Tidligere år og semester for dette emnet