Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PFF-2026 Matematikkdidaktikk - 5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbehold studenter på lektorutdanning 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Studiepoengreduksjon
PFF-2000 Profesjonsfag år 3 i lektorutdanning for trinn 8-13 5 stp
Innhold
Undervisnings- og læringsstrategier, arbeidsmetoder og læremidler for matematikken på 8. til 13. trinn; rammeverk for elevers matematiske kompetanse; rammeverk for lærers undervisningskunnskap i matematikk; misoppfatninger i matematikk; læreplaner i matematikk, både samisk og norsk; matematikk i tverrfaglige prosjekter; matematikk i yrkesfaga; motivasjon i matematikk; bruk av modellering i matematikkundervisning.
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-1015 Praksis år 1 i lektorutdanning for trinn 8-13, PFF-1016 Praksis år 2 i lektorutdanning for trinn 8-13 , PFF-1020 Eleven, læring og danning i sentrum
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om rammeverk for elevers matematiske kompetanse og læreres undervisningskunnskap i matematikk.
- har kunnskap om matematikkens plass i skolen og samfunnet.
- har kunnskap om elev- og lærerstyrte undervisnings- og arbeidsmetoder og læremidler i matematikk på 8.-13. trinn. Spesielt skal studenten ha kunnskap om både utforskende og direkte undervisning.
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan matematikkundervisning kan tilrettelegges for elever på ulike studieprogram.
- har kunnskap om vanlige misoppfatninger i matematikk.
- har kunnskap om elevers motivasjon for matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre både lærerstyrt og elevstyrt matematikkundervisning.
- kan beskrive en elevs matematikkompetanse i kraft av rammeverk for kompetanse.
- kan identifisere og beskrive ulike former for undervisningskunnskap i matematikk.
- kan lede og motivere elever i det matematikkfaglige arbeidet.
- kan gjenkjenne ulike matematiske misoppfatninger.
- kan planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i læreplanen og kompetansemåla i læreplanen.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skape en god sammenheng mellom overordnede prinsipper for opplæringen og fagets læreplaner
- kan reflektere over og utvikle egen faglig praksis
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk eller et annet skandinavisk språk. Undervisning på engelsk kan forekomme.
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis PFF-2001, den angir læringsutbytte for praksis i lektorutdanningen for 3. år.