høst
2024
PED-3301 Barnehage, profesjonskunnskap og kvalitetsutvikling - 10 stp
Innhold
Emnet bygger på en forståelse av barns helhetlige læring og barnehagen som forskningsarena. I emnet diskuteres premisser og forutsetninger for ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Dette innbefatter kritiske refleksjoner rundt posisjon, konflikter, makt, og dilemmaer med utgangspunkt i profesjonsteori, politikk og kritisk pedagogikk.Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag og samfunnsmandat.
- forståelse og kunnskaper om premisser og forutsetninger for ledelse av lærende organisasjoner.
- har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige paradigmer, samt hvilke verdigrunnlag som ligger til grunn for disse.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere rundt dagsaktuelle dilemmaer og utfordringer som påvirker profesjonsutøvelse i barnehagen.
- presentere analyse av faglige tekster med kobling til relevant nasjonal og internasjonal forskning.
- faglig redegjøre for og reflektere over barnehagefaglige paradigmer, og konsekvenser disse har for didaktiske valg og praksiser.
Generell kompetanse:
Kandidaten har:
- kompetanse og evne til å vurdere relevante yrkesetiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse.
- evne til å kritisk reflektere og ta selvstendig stilling til problemstillinger knyttet til kvalitetsutvikling, pedagogisk skjønn og politisk styring.
- evne til å arbeide analytisk med teori og barnehagefaglige diskurser.
Undervisning
Emnet kombinerer forelesninger, seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. Skriving og studentpresentasjon er en viktig del av læringsprosessen i emnet.
I studiet benyttes ulike vurderingsformer: Skriftlig eksamen (hjemmeeksamen / skoleeksamen / mappevurdering), prosjektskisse, muntlig eksamen og masteroppgave. Der ikke annet framgår av emnebeskrivelser, er alle eksamener individuelle.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Varighet: | Karakterskala: |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 22.11.2024 09:00 (Utlevering) 29.11.2024 14:00 (Innlevering) |
1 Uker | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
|||
Faglig tekst | Godkjent – ikke godkjent | ||
Skriftlig innlegg | Godkjent – ikke godkjent | ||
Presentasjon innlegg | Godkjent – ikke godkjent |
Mer info om arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide et selvstendig og faglig begrunnet kronikkinnlegg knyttet til en valgt dagsaktuell problemstilling.
- Studentene skal presentere og gi tilbakemelding på utkast til kronikk.
- Studenten skal utarbeide faglig tekst på selvvalgt tema, innenfor emnets innhold (2000 ord).
Kandidaten må ha bestått alle obligatoriske arbeidskrav for å kunne ta eksamen på emne emnet.
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-3301
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk,Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
- Tidligere år og semester for dette emnet