Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2024

PED-3301 Barnehage, profesjonskunnskap og kvalitetsutvikling - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

Emnetype

Emnet er obligatorisk på barnehagefaglig studieretning. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet bygger på en forståelse av barns helhetlige læring og barnehagen som forskningsarena. I emnet diskuteres premisser og forutsetninger for ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Dette innbefatter kritiske refleksjoner rundt posisjon, konflikter, makt, og dilemmaer med utgangspunkt i profesjonsteori, politikk og kritisk pedagogikk.

Opptakskrav

Se opptakskrav for studieretningen og øvrige mastergradsprogram ved ILP.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten har:

Ferdigheter

Kandidaten kan:

Generell kompetanse:

Kandidaten har:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige eksamensbesvarelser og muntlig eksamen kan etter søknad gjennomføres på engelsk.

Undervisning

Emnet kombinerer forelesninger, seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. Skriving og studentpresentasjon er en viktig del av læringsprosessen i emnet.

I studiet benyttes ulike vurderingsformer: Skriftlig eksamen (hjemmeeksamen / skoleeksamen / mappevurdering), prosjektskisse, muntlig eksamen og masteroppgave. Der ikke annet framgår av emnebeskrivelser, er alle eksamener individuelle.