Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2024
PED-3301 Barnehage, profesjonskunnskap og kvalitetsutvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Emnetype
Emnet er obligatorisk på barnehagefaglig studieretning. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet bygger på en forståelse av barns helhetlige læring og barnehagen som forskningsarena. I emnet diskuteres premisser og forutsetninger for ledelse av barnehagen som lærende organisasjon. Dette innbefatter kritiske refleksjoner rundt posisjon, konflikter, makt, og dilemmaer med utgangspunkt i profesjonsteori, politikk og kritisk pedagogikk.
Opptakskrav
Se opptakskrav for studieretningen og øvrige mastergradsprogram ved ILP.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om barnehagelæreres profesjonsoppdrag og samfunnsmandat.
- forståelse og kunnskaper om premisser og forutsetninger for ledelse av lærende organisasjoner.
- har avansert kunnskap om ulike barnehagefaglige paradigmer, samt hvilke verdigrunnlag som ligger til grunn for disse.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kritisk reflektere rundt dagsaktuelle dilemmaer og utfordringer som påvirker profesjonsutøvelse i barnehagen.
- presentere analyse av faglige tekster med kobling til relevant nasjonal og internasjonal forskning.
- faglig redegjøre for og reflektere over barnehagefaglige paradigmer, og konsekvenser disse har for didaktiske valg og praksiser.
Generell kompetanse:
Kandidaten har:
- kompetanse og evne til å vurdere relevante yrkesetiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse.
- evne til å kritisk reflektere og ta selvstendig stilling til problemstillinger knyttet til kvalitetsutvikling, pedagogisk skjønn og politisk styring.
- evne til å arbeide analytisk med teori og barnehagefaglige diskurser.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige eksamensbesvarelser og muntlig eksamen kan etter søknad gjennomføres på engelsk.
Undervisning
Emnet kombinerer forelesninger, seminarer med studentaktive lærings- og arbeidsformer. Arbeidsformene fordrer aktiv deltakelse fra studentenes side. Skriving og studentpresentasjon er en viktig del av læringsprosessen i emnet.
I studiet benyttes ulike vurderingsformer: Skriftlig eksamen (hjemmeeksamen / skoleeksamen / mappevurdering), prosjektskisse, muntlig eksamen og masteroppgave. Der ikke annet framgår av emnebeskrivelser, er alle eksamener individuelle.