høst 2024
PED-3061 Psykisk helse - 10 stp

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk, campus Tromsø. Emnet kan tas som enkeltemne. Tilbys hvert andre år i partallsår.

Opptakskrav

Dette emnet er del av mastergradsprogrammet i spesialpedagogikk og har følgelig samme opptakskrav.

Innhold

Emnet gir en oversikt og kunnskap om de vanligste psykiske lidelsene hos barn og unge, for eksempel angst, depresjon og stemningslidelser. Emnet gir innføring i følgende hovedområder innen psykisk helse: definisjoner, forståelsesmåter og årsaksforhold, risikofaktorer, identifisering samt ulike former for tiltak. Gjennom dette emnet får du kunnskap om hvordan god psykisk helse kan fremmes og hvordan negativ utvikling for barn og unge kan forebygges. Psykisk uhelse er ofte årsak til ufrivillig skolefravær, noe som blir behandlet i emnet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse

Studenten har kunnskap om:

  • ulike teoretiske tilnærminger og forskning tilknyttet psykisk helse for barn i barnehage og elever i skolen.
  • hvordan og hvorfor forebyggende arbeid og intervensjoner knyttet til psykisk helse skal igangsettes så tidlig som mulig for å hindre begynnende vansker i å utvikle seg.
  • betydningen av gode relasjoner og et trygt og godt læringsmiljø for barn og unges psykiske helse.
  • tilknytningsteori og forståelsen av sammenhengen mellom tilknytning og individets utvikling.
  • hvordan psykisk helse påvirker livskvalitet og mestring.
  • hvordan forhold i omgivelsene påvirker barn og unges psykiske helse.

Ferdigheter og kompetanse

Studenten kan:

  • oppdage, forstå og møte barn og elever med utfordringer knyttet til psykisk helse i læringssituasjoner.
  • gi råd og veiledning til elever, foresatte og pedagogisk personale om psykisk helse.
  • planlegge og gjennomføre forebyggende tiltak for å fremme god psykisk helse hos barn og unge.
  • planlegge og gjennomføre tiltak overfor barn og unge med psykisk uhelse.
  • delta i den nasjonale debatten som berører psykisk helse i en pedagogisk kontekst.
  • reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i valg av pedagogiske og spesialpedagogiske intervensjoner for elever med psykisk uhelse.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk. Noe engelskspråklig pensumslitteratur må påregnes.

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert. Det totale undervisningsomfanget er på rundt 40 timer, fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner. Det må påregnes arbeid i grupper utenfor undervisningstiden gjennom og mellom samlingene.

Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 08.11.2024 09:00 (Utlevering)
15.11.2024 14:00 (Innlevering)
7 Dager A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Refleksjonsnotat Godkjent – ikke godkjent
Kronikk eller leserinnlegg Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 80 % oppmøte
  • Refleksjonsnotat 500-600 ord
  • Kronikk eller leserinnlegg, 700-900 ord

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3061
  • Tidligere år og semester for dette emnet